Bevroren goud

Maandag, 9 november, 2020

Geschreven door: Cilla Börjlind, Rolf Börjlind
Artikel door: Severine Lefebre

Een geniaal plot, onderhuidse spanning en sterke maatschappelijke thema’s.

[Recensie] De warme zomer loopt op zijn einde, en in de bergen van Noord-Zweden is de sneeuw aan het smelten. Dit zorgde ervoor dat er een hand kwam bloot te liggen. Op die manier is het lichaam van een vermoorde man ontdekt. De schotwonden geven daarover uitsluitsel. Rechercheur Olivia Rönning wordt op deze zaak gezet. Maar op weg naar de vindplaats crasht de helikopter. Olivia heeft het overleefd, maar de piloot is dood en er is geen communicatie mogelijk met de buitenwereld. Ze is er echter niet alleen in haar zoektocht naar de waarheid. Wanneer Tom Stilton, ex-collega van Olivia, hoort over haar vermissing, verlaat hij onmiddellijk Thailand om terug te keren naar Zweden.

Met Bevroren goud heeft het echtpaar Cilla en Rolf Börjlind terug een sterke en spannende thriller neergezet. Nadat het vorige boek, Koudvuur, wat tegenviel, gaat het met deze Scandi-thriller terug de goede kant op. Het is ondertussen al het zesde boek in de succesvolle serie rond Olivia Rönning en Tom Stilton.

De spanning is van in het begin aanwezig en wordt gedurende een hele tijd langzaam opgebouwd. Er zijn daarbij de nodige actiescènes die je als lezer op het puntje van je stoel krijgen. Alleen zorgen bepaalde passages, zoals de relatie tussen Olivia en haar nieuwe vriend Lucas, voor een terugval qua spanning. Voornamelijk omdat het iets te uitgebreid aan bod komt. Hier had less is more de perfecte oplossing geweest.

De plot van het verhaal zit net zoals bij de eerste boeken uit de reeks heel goed in elkaar. Deze wordt net zoals de spanning mooi opgebouwd. Wat daarbij erg interessant is, zijn de maatschappelijke thema’s die Cilla & Rolf Börjlind in het verhaal hebben verwerkt. De aandacht wordt voornamelijk op de milieuproblematiek gericht. Het smelten van de gletsjers door de klimaatopwarming, milieuschandalen, de hebzucht van de mens, oorlog,… Dit blijft een heel actueel gegeven, en het is best goed om daar als lezer eens mee geconfronteerd te worden.

Er zijn meerdere belangrijke verhaallijnen in het verhaal. Het begint met de ontdekking van een lijk in het Radtjagebergte in het noorden van Zweden, waar Olivia Rönning de leiding over krijgt. Echter loopt er van alles mis wanneer ze daarheen gaat, en ze verdwijnt van de radar. Tom Stilton krijgt dit te horen, en gaat daarop terug naar Zweden. Daar stuit hij op een groot milieuschandaal, dat hem samen met Abbas naar Gambia leidt. Wat dus op het eerste gezicht om een doodgewone moordzaak lijkt te gaan, mondt uit in een uiterst geraffineerd web vol spanning en verrassende plottwisten. Al vind ik dat het verhaal vooral uitblinkt op vlak van politioneel onderzoek. Dat zit echt uitmuntend en realistisch in elkaar.

De personages zijn uitstekend uitgewerkt, waardoor het lijkt alsof ze echt bestaan. Hoewel de belangrijkste personen al even meedoen en dus al een sterk gevormd karakter hebben, is er in Bevroren goud zeker nog evolutie te merken. Zo krijgt Olivia voor het eerst de leiding over een moordonderzoek, en ook op privévlak zien we hoe ze balanceert in haar relatie met de wankele Lucas. Daarnaast komen er verschillende personages aan bod die we reeds kennen van de vorige boeken. De terugkeer van o.a. de gepensioneerde Mette bijvoorbeeld vind ik heel leuk en is zeker een pluspunt in het verhaal.

Cilla & Rolf Börjlind hebben een erg gedetailleerde en aangename schrijfstijl. Het verhaal leest als een film, waardoor je als het ware de verhaallijn voor je ogen ziet verschijnen. Vooral de beschrijving van hoe het onderzoek wordt aangepakt, is heel sterk. Ook is er, zoals bij de vorige delen, veel aandacht gegeven aan de privé levens van de personages, wat maakt dat ik als lezer sneller meeleef met hen.

Ik was tijdens het lezen van Bevroren goud erg blij met de richting dat het verhaal uitging. Na het mindere vijfde deel, is dit zesde deel voor mij terug helemaal wat ik van hen gewend ben. Een geniaal plot, onderhuidse spanning en sterke maatschappelijke thema’s. En het einde heeft mij volledig verrast, het toonde een wending die ik echt niet zag aankomen. Een klein minpuntje dat ik daarin zie, is dat het de geloofwaardigheid van het verhaal ietwat naar beneden haalt. Al is hetgeen mij het meeste stoort de te uitgebreide verhaallijn over Olivia’s relatie met Lucas. Het vertraagt het leestempo op den duur. Maar verder heb ik erg genoten van Bevroren goud, en geef ik het boek 4 sterren.