Bite me: Met intuïtief eten én zelfacceptatie naar een gezond leven

Dinsdag, 8 november, 2022

Geschreven door: Femke Buwalda
Artikel door: Severine Lefebre

Dit boek draait hoofdzakelijk rond het principe van intuïtief eten

[Recensie] Laat het los. In Bite me toont Femke Buwalda dat de dieetcultuur onze relatie met eten en ons lichaam heeft verstoord. We leerden af naar onszelf te luisteren, en springen van het ene dieet naar het andere. Buwalda toont dat het ook anders kan, namelijk door intuïtief te eten en met behulp van Acceptatie en Commitment Therapie (ACT). De vele oefeningen in het boek helpen mee om de stap te zetten naar een leven zonder dieet. Je gezondheid is meer dan alleen je gewicht.

Dr. Femke Buwalda is een gepromoveerde psycholoog en diëtiste. Ze volgde haar studie psychologie aan de Rijksuniversiteit te Groningen. Door haar interesse in voeding en psychologie besloot ze diëtiste worden. Daar besefte ze dat afvallen op zich niet de oplossing was voor een gezond en gelukkig leven. Inmiddels heeft Buwalda een eigen praktijk waarin ze mensen helpt om zichzelf te accepteren. Met Bite me heeft ze een praktisch zelfhulpboek neergezet boordevol interessante uitleg en inspirerende oefeningen.

Opdrachten
Het is al snel duidelijk dat de auteur zich nauw betrokken voelt bij het anti-dieetthema. Femke Buwalda vertelt in de proloog over haar jeugd en hoe ze zelf werd meegesleurd in de bestaande dieetcultuur. Dit is de perfecte aanloop naar het aansporen van de lezer om zelf eens een overzicht te maken van de relatie die je hebt met eten en je lichaam. De eerste oefening is hiermee een feit, en er zullen er nog heel veel volgen. Bite me is namelijk volledig toegespitst op de lezer zoveel mogelijk praktische opdrachten mee te geven. Uiteraard vergezeld met de nodige theorie en uitleg.

De persoonlijke introductie van Buwalda maakt het boek toegankelijk voor de lezers. Sommigen zullen er zich in herkennen, wat maakt dat het verhaal met aandacht wordt gelezen. Deze individuele touch wordt nog verder uitgebreid door ook andere mensen aan het woord te laten in het boek. Dit onder de vorm van casussen. Zo voel je als lezer dat je niet alleen bent met je probleem. En het biedt vaak ook interessante inzichten.

Verzadiging
Bite me draait hoofdzakelijk rond het principe van intuïtief eten. Zaken als het terug leren herkennen van honger en verzadiging zijn daarbij heel belangrijk. Ook is jezelf accepteren zoals je bent een duidelijk werkpunt in het boek, net als het loslaten van bepaalde overtuigingen. Dit kan je namelijk helpen om rust te ervaren in je gevoelens en gedachten rond eten. En terug leren te genieten. Het is aan de lezer om dit aan de hand van de vele oefeningen uit te testen, met behulp van enkele erkende technieken.

Het is voor de lezer die in een bepaald patroon vasthangt geen gemakkelijke opdracht om zomaar uit de dieetcultuur te stappen. Dat merk je duidelijk aan de vele casussen. Buwalda probeert aan de hand van bepaalde technieken je hierbij te helpen. Zoals het gebruik van Mindfulness, Acceptatie en Commitment Therapie en Cognitieve Gedragstherapie. De auteur overweldigt je hierbij niet met een ingewikkelde uitleg, maar houdt het telkens simpel en begrijpelijk.

Jo-jo gedrag
Een terechte vraag die opduikt tijdens het lezen is dat als je jezelf onvoorwaardelijk alles gunt, dit dan niet leidt tot een ongezond voedingspatroon? Buwalda legt duidelijk uit dat het net het omgekeerde waar is. In het begin zal je natuurlijk wel eten wat je graag wil, maar doordat je jezelf geen restricties oplegt, eet je juist gevarieerder en gezonder. Wat dan weer je gezondheid ten goede komt. En zo doorbreek je ook het voortdurende jojo-gedrag, wat je gezondheid nog meer schade berokkend.

Bite me is een intrigerend boek dat een hele andere kijk geeft op diëten en alles daarrond. Het toont zich echt als een anti-dieetboek, wat in het begin wat onwennig kan overkomen. Onze maatschappij zegt namelijk al jaren het tegenovergestelde. Femke Buwalda komt echter met scherpe argumenten en grondige al dan niet wetenschappelijke onderbouwingen, waardoor je als lezer aan het nadenken slaat. Laat je inspireren, en hopelijk lukt het je om eindelijk het diëten los te laten.

Voor het eerst verschenen op Bazarow