De verhalen van Auruco 4 - Een vlam in de duisternis

Maandag, 30 november, 2020

Geschreven door: Sebastiaan Koen
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Een fantastische afsluiting van een zeer indrukwekkende serie

[Recensie] Edilion en Dorvin komen achter de ware gebeurtenissen die de grote overstroming tot gevolg hebben gehad en welke invloed de Heiligen, de Onheiligen en de Onsterfelijken er op hebben gehad. Dorvin heeft geen begrip hiervoor en is woedend, hij voelt zich verraden. Hij is zo kwaad dat hij dreigt weg te gaan, richting Auruma. Edilion daarentegen heeft meer begrip voor de situatie. De volgende dag blijkt dat Dorvin inderdaad is vertrokken richting Auruma en Edilion en zijn gezelschap besluit hem te volgen. Ze willen Dorvin vinden en gezamenlijk uitzoeken wat de Syrrel van Auruma van hen wil. Hij heeft hen namelijk een brief gestuurd. Edilion voelt ondertussen de druk op zich toenemen. Hij is een sterke tovenaar, maar zal hij het op kunnen nemen tegen Felkon? Ook Dorvin worstelt met zichzelf. Hij zal moeten leren zijn woede en temperament onder controle te krijgen voordat er erge dingen gaan gebeuren die de anderen van het gezelschap in gevaar kunnen brengen.

Om Felkon te kunnen stoppen hebben de mensen hulp nodig, deze biedt zich aan in de vorm van Heilige Objecten. Het gezelschap van Edilion richt dan ook zijn aandacht op het vinden van deze Heilige Objecten. Twee van de Heilige Objecten zijn reeds in hun bezit, waaronder het zwaard Barthul van Dorvin. De tocht van Edilion en zijn gezelschap is vol gevaren. Moedig proberen zij zich er doorheen te slaan en hun doel te bereiken. Ondertussen besluiten Elisia en Skjald, die zich in het noorden in Ring Stad bevinden, om het noordelijke leger te begeleiden om samen met dit leger de legers uit IJzerstad te helpen. Ze hebben samen met de leiders van Ring Stad een plan besproken om het Felkon moeilijk te maken in zijn strijd.

Ook in dit vierde deel wist Sebastiaan Koen mij vanaf het eerste moment te boeien, deze schrijver weet hoe hij een verhaal enorm meeslepend kan vertellen. In de vorige drie delen werd steeds gesproken over de grote overstroming. In dit deel wordt duidelijk wat er nu daadwerkelijk gebeurd is en wat heeft geleid tot deze overstroming. De schrijver heeft mij aangenaam verrast met het verhaal hierachter. Het was niet wat ik van te voren had verwacht.

Een vlam in de duisternis is, net als de voorgaande delen, beeldend geschreven en wederom een fantastisch avontuur. De personages zijn ook in dit deel goed uitgewerkt, ze komen levensecht over. Ook de veldslagen zijn wederom prachtig en zeer echt beschreven, met alle gruwelijkheden die plaats vinden tijdens zo’n slag. Het voelt hierdoor alsof je erbij bent, wat het lezen ervan enorm spannend maakt. Steeds hield ik m’n hart vast of iedereen het zou overleven, aangezien er al enkele favoriete personages van mij zijn overleden in de vorige delen. Zoiets geeft mij een dubbel gevoel, uiteraard ben ik niet blij als een geliefd personage iets naars overkomt, maar het is daarnaast juist mooi dat de schrijver het verhaal zo realistisch mogelijk vertelt. Er gebeuren nu eenmaal nare dingen in een oorlog en mensen zijn niet onsterfelijk. De personages hebben daarnaast allemaal zo hun persoonlijke problemen waar ze het zwaar mee hebben. Sebastiaan Koen maakt het hen niet gemakkelijk. Vooral Dorvin krijgt het moeilijk, ik had erg met hem te doen.

De laatste slag is ongelooflijk spannend, vooral omdat de strijd op meerdere fronten wordt uitgevochten. Tijdens het lezen bleef ik in mijn achterhoofd houden dat de schrijver heftige scènes niet schuwt en dat een goede uitkomst niet vanzelfsprekend zou kunnen zijn. Door die spanning kon ik mij nauwelijks losrukken van de pagina’s.

Wat is Een vlam in de duisternis een fantastische afsluiting van een zeer indrukwekkende serie. Ik heb erg genoten van Edilion, Dorvin en alle anderen en alle avonturen die zij hebben beleefd. Ik vind het erg jammer dat het avontuur nu afgelopen is. Ik ga de serie zeer zeker een keer herlezen en ik hoop dat Sebastiaan Koen ons een keer zal verrassen met een kort verhaal over deze wereld. Ik geef De Verhalen van Auruco deel 4: Een Vlam in de duisternis van Sebastiaan Koen graag 5 welverdiende sterren.

De verhalen van Auruco 3 - Een ijzeren vuist

De verhalen van Auruco 1 - Een rijk in verval

De verhalen van Auruco - Een koninklijk verraad