Duisternis

Dinsdag, 29 maart, 2022

Geschreven door: Eva Linden
Artikel door: Peter van Bavel

There’s a darkness on the edge of town

[Recensie] Met een voorliefde voor katten zit je als auteur natuurlijk goed op jouw plek bij Hamley Books. Het eerste boek van de Vlaamse auteur bij deze gezellige uitgeverij. Eva studeerde journalistiek aan de Hogeschool, schreef haar debuut Maanziek in 2016 en is ook dol op reizen en cosplay.

Het boek oogt zoals we van Hamley Books gewend zijn. Met veel aandacht vormgegeven en met een prachtige omslag, ontworpen door Sleepyfox Cover Designs. Terugkerend grafisch element is de Ouroboros. Het komt voor in de Azteekse mythologie, de Chinese mythologie en in vele andere. Het is een afbeelding van een slang of een draak die in zijn eigen staart bijt (deze opeet) en op die manier een eeuwige cirkel vormt. Het symboliseert de cyclische aard van de natuur, het eeuwige terugkeren en de eenheid van alles.

Tevens is een kaart toegevoegd voordat het verhaal begint. Jammer hiervan is dat een aantal geografische plekken die bij de start van het verhaal worden genoemd, niet op de kaart voorkomen. Voorbeelden hiervan zijn het dorpje Hallen, de Zuiderzee en de Argonianen, die al op de eerste pagina voorbijkomen. Wanneer deze wel op de kaart hadden gestaan, was ik waarschijnlijk direct het verhaal ingezogen. Nu was de start moeizaam.

Mijn vrouw zegt altijd dat je moet wennen aan de schrijfstijl van een auteur voordat je op zijn/haar vleugels kunt meevliegen. Mijn vrouw heeft vaak gelijk.

Eva Linden heeft haar drie passies in Duisternis kunnen stoppen. Er doen katachtige wezens mee, er wordt behoorlijk wat gereisd en iedere cosplayer kan zich volledig verliezen in alle magische wezens die een rol spelen, in dit eerste avontuur van wat een reeks gaat worden: De zeven zonderlingen.

Goed om dat ook op de achterflap te vermelden. Je weet al voordat je gaat lezen dat het om een serie gaat. Dat heeft de uitgever goed aangepakt.

Naar een verhaal van Jelle Geybels, staat als ondertitel op de allereerste pagina. In haar dankwoord noemt ze deze bedenker van dit spannende verhaal en de fantasiewereld van De zeven zonderlingen zelfs de Dungeon Master. Hij lijkt samen met hun Dungeons & Dragons medespelers een grote rol te hebben gespeeld in de totstandkoming van dit avontuur. Of ze doet zichzelf tekort of Eva heeft het verhaal van Jelle geschreven en niet bedacht. Mysterieus is het wel.

Het verhaal ook. En dat laat ik lekker zo. Geen spoilers van mijn kant, zoals altijd.

Als jongere, lang geleden, was ik gefascineerd door computer-games. In de tijd van grote pixels en meer fantasie in het hoofd dan soepel gerenderde beelden op het scherm, speelde ik games die gebaseerd waren op de regels van het rollenspel Dungeons & Dragons. Ik speelde dagenlang games als Baldur’s Gate en Icewind Dale waarbij je als team, bestaand uit een handvol curieuze helden, van plek naar plek moest reizen om allerhande missies uit te voeren. Het team was bij de start nog onervaren en op jouw reis vond je betere wapens, spreuken, helende vloeistoffen en spreuken en ontmoette je nieuwe teamleden. Gevechten werden turnbased (om de beurt spelend) beslist mede door het lot van de ogen op de dobbelsteen. Regelmatig nam je noodgedwongen afscheid van een van de teamleden omdat hij stierf in het heetst van de strijd. Beetje bij beetje ontwikkelde een groepje weerloze samengeraapte lieden zich tot een hecht ijzersterk team.

Precies dat mag je verwachten in Duisternis. De uitwerking van de vlakke personages volgt pas later in het verhaal. Deze krijgen pas later een gezicht en glans. Kom je door de moeizame start heen, bezit je een team aan zonderlingen die je ook na dit eerste boek graag blijft volgen. Het verhaal zit vol spanning, strijd, gevaar, verlies en succes.

Een reis die beklijft en daarom geef ik dit vernieuwende verhaal qua stijl drie-en-halve ster. Voor de jeugd die goed tegen spanning kan en voor de volwassene die altijd jong blijft. Duisternis gooit hoge ogen.

Persoonlijke songtekst:
‘Tonight I’ll be on that hill ‘cause I can’t stop
I’ll be on that hill with everything I got