Elfenstof

Donderdag, 21 april, 2022

Geschreven door: Carrie Jones
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Een wonderlijk avontuur vol mysteries

[Recensie] Nadat Zara’s stiefvader is overleden, stuurt haar moeder haar voor vier maanden naar haar oma in Maine om daar tot zichzelf te komen. Zara is een meisje dat haar hart op een goede plek heeft, ze wil altijd graag mensen helpen en de wereld redden, maar ze lijkt zichzelf niet meer na het overlijden van haar stiefvader, ze kan het maar slecht verwerken. Zowel haar moeder als haar oma zijn bezorgd om Zara en ze denken dat een verandering van omgeving haar goed zal doen. Gedurende die vier maanden zal ze ook in Maine naar school gaan. Zara ziet er tegenop om halverwege het jaar als nieuwe leerling in een reeds bestaande groep terecht te komen. Eenmaal in Maine valt het Zara op dat zij regelmatig een vreemde, lange, bleke man ziet. Ook thuis in Charleston heeft ze hem al eens gezien. Zara heeft het gevoel dat hij haar aan het stalken is. Niet alleen ziet de man er beangstigend uit, er is ook iets vreemds met hem aan de hand. Ten eerste staart hij Zara elke keer recht aan en soms wijst hij zelfs naar haar. Ook laat hij sporen goudstof achter waar hij loopt. Zara wil in eerste instantie niet geloven dat er iets bovennatuurlijks aan de hand is met de vreemde man die zij overal ziet, zij denkt dat hij misschien een psychopaat is. Maar al gauw kan ze de bewijzen niet meer negeren en komt ze erachter dat er iets bovennatuurlijks aan de hand is. Ze vraagt zich af welke rol zij hier in speelt.

Elfenstof begint met een bijzondere inhoudsopgave: de titels van de hoofdstukken bestaan uit diverse soorten fobieën, met uitleg welke fobie het is. Hoofdstuk een heet bijvoorbeeld ‘fobofobie’: angst voor fobieën. De namen van de hoofdstukken hebben betrekking op de inhoud van het desbetreffende hoofdstuk en dit zorgde ervoor dat ik al nieuwsgierig aan een nieuw hoofdstuk begon, omdat ik gelijk erg benieuwd was hoe die fobie in het verhaal zou kunnen passen. Om grip op de wereld te krijgen verzamelt Zara fobieën zoals andere mensen postzegels verzamelen. Ze vindt het bestaan van angsten fascinerend en ze is geïntrigeerd door de namen die de diverse fobieën hebben, vooral de meer onbekende. Het geeft haar rust om de diverse angsten/fobieën (vaak hardop) te benoemen.

Net als haar oma heeft Zara een apart gevoel voor humor, ze heeft een bijzondere, regelmatig sarcastische, manier van hoe ze de wereld bekijkt. Ze betrekt de lezer hierbij doordat je haar gedachten volgt, je kunt niet anders dan van Zara houden. Ook oma Betty is een leuk personage, ze heeft een spontaan en avontuurlijk karakter en een heerlijk gevoel voor humor. De schrijfster laat de personages echt tot leven komen.

Carrie Jones heeft met Elfenstof een spannend verhaal neergezet dat soms sprookjesachtig aandoet, maar niet op een zoetsappige manier. De schrijfster heeft een eigen twist aan bepaalde zaken gegeven. De schrijfstijl is aangenaam, ik vloog door het boek heen. De spanning in het verhaal neemt toe als Zara erachter komt dat medeleerlingen, die inmiddels haar vrienden zijn geworden, bijzondere dingen hebben meegemaakt. Ook lijkt het regelmatig alsof de dorpsbewoners meer weten dan ze laten blijken. Daarnaast bevat het verhaal tevens een heerlijke dosis romantiek.

Een leuk detail: er zijn enkele verwijzingen naar boeken van Stephen King, zijn boeken spelen zich vaak ook af in Maine.

Elfenstof van Carrie Jones is een spannende young adult met bovennatuurlijke elementen en romantiek. Het is het eerste deel van een serie en ik kan niet wachten om te weten te komen hoe het avontuur verder gaat. Ik geef Elfenstof graag 3,5 sterren.

Elfenstof

De geest in de rivier

Elfenstof