Geschreven door: Lizzie van den Ham
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Een heerlijk, romantische feelgoodroman

“In het midden van de reis door ons leven hervond ik mijzelf in een duister woud,
want de Rechte Weg was geheel verloren.”
Dante Alighieri, Divina Commedia

[Recensie] Eline is een reislustige vrouw, die naast haar werk met kansarme jongeren een eigen reisblog heeft. Door een auto-ongeluk is zij nog steeds erg bang om auto te rijden. Ze heeft dan ook al maanden niet meer gereisd en daardoor niets meer gepost op haar blog. Haar vriendin Bé is met haar eerste roman Hooi doorgebroken in zowel Nederland als in het buitenland en is naar Italië vertrokken om daar in alle rust aan haar nieuwe roman te schrijven.

Tot Eline’s verrassing heeft Bé geregeld dat zij naar Sicilië kan komen. Eline is razend enthousiast en benieuwd wanneer haar vlucht gaat. Tot haar grote schrik heeft Bé echter geen vlucht geregeld. Aangezien Bé haar eigen auto in Italië wil hebben, is het de bedoeling dat Eline die auto gaat brengen. Op die manier kan ze voor haar blog een reisverslag maken van haar trip door België, Frankrijk en Italië en haar angst overwinnen. Eline ziet dit plan niet zitten, maar haar vriendin heeft daar een oplossing voor: haar broer Marcus gaat mee en zal de auto besturen. Eline is niet blij met deze oplossing, ze kan Marcus namelijk al sinds de middelbare school niet uitstaan. Eline besluit, na enige aarzeling, de reis naar Italië dan toch te maken. Ze heeft het idee dat dit het duwtje in haar rug kan zijn om haar angsten te overwinnen.

Marcus is er wel aan toe om zijn eigenzinnige zus te bezoeken en eventjes wat tijd vrij te maken van zijn werk. Hij werkt in het bedrijf van zijn ouders en zijn moeder is helaas niet de makkelijkste. Hij vindt het echter geen aanlokkelijk idee om de reis samen met Eline te maken. Toen hij nog op school zat had hij een oogje op Eline, maar hij had altijd het gevoel dat zij op hem neer keek. Daarna zijn ze elkaar nog maar sporadisch tegengekomen. Het is alweer een lange tijd geleden dat hij Eline heeft gesproken.

Sinds hun schooltijd verloopt hun contact behoorlijk stroef en ze zien elkaar liever niet dan wel. Gedurende de reis moeten ze echter een paar weken met elkaar optrekken en dit levert zowel ongemakkelijke, hilarische als spannende momenten op. De dynamiek tussen Marcus en Eline is goed beschreven, vooral het gekibbel aan het begin was grappig. Dit gekibbel komt voornamelijk door misverstanden, miscommunicatie en de onzekerheid van beiden naar elkaar. Ze leren elkaar tijdens de reis steeds beter kennen.

Het verhaal is meeslepend geschreven en bevat heerlijke humor. Vanaf het eerste hoofdstuk, als Eline erachter komt dat het irritante, jongere broertje van Bé mee zal gaan, is het ronduit genieten. Het zet direct de toon voor de rest van het verhaal. En ik had direct voorpret, omdat ik voor me zag hoe de reis zou kunnen verlopen. De auteurs weten de opbouwende, romantische spanning tussen de twee personages zo goed te beschrijven dat ik af en toe zelf kleine vlindertjes in mijn buik voelde. De roadtrip is voor zowel Marcus als Eline een oogopener. Ze krijgen allebei antwoorden op vragen over hun leven waar zij bewust of onbewust mee rondliepen.

Je leest het verhaal vanuit het perspectief van zowel Eline als Marcus. Dit vind ik altijd aangenaam, omdat je op deze manier een goed beeld krijgt van wat er in het hoofd van de personages omgaat. Je ervaart zo beide kanten. Ik vond Eline en Marcus vanaf het begin erg sympathiek. Maar die moeder van Marcus! Tijdens het lezen begreep ik waarom Marcus zo aan vakantie toe was en waarom Bé een slecht contact heeft met haar moeder. Ik kon haar werkelijk niet uitstaan.

Gedurende de reis begint het bij Eline weer te kriebelen om aan haar reisblog te werken en ze maakt aantekeningen en foto’s. Het is een prachtige route met veel toeristische bezienswaardigheden. Het verhaal is beeldend geschreven, ik kreeg echt een vakantiegevoel bij de prachtige omgevingen, stadjes en bijzondere plekken die ze bezoeken. De auteurs weten de sfeer ervan goed over te brengen. Vooral Italië wordt dermate uitgebreid en mooi beschreven dat ik zin kreeg om al die prachtige plekken zelf te gaan bezoeken.

In het nawoord volgt nog een bijzonder bericht. Je kunt op de website http://deroadtripvanjeleven.travel.blog de blogs van Eline écht lezen, inclusief de foto’s. Wat een leuke verrassing, ik ben gelijk gaan kijken. Tot slot volgen, na het nawoord, nog vier grappige verhalen. Zeker lezen!

De roadtrip van je leven is een bijzonder boek geworden. Het is een heerlijk, romantische feelgoodroman die ik met veel plezier heb gelezen. Bij momenten was het lachen, gieren, brullen om alles wat Marcus en Eline meemaken. En omdat ze niet altijd op één golflengte zitten leidt dit tot hilarische momenten. Daarnaast is de schrijfstijl aangenaam en leest het boek lekker weg. Ik geef De roadtrip van je leven dan ook graag 5 dikke sterren.