Voor de meisjes

Donderdag, 21 maart, 2019

Geschreven door: Heleen van der Kemp
Artikel door: Patrice van Trigt

Goed in elkaar stekende thriller

[Recensie] Wanneer ze ontdekt dat haar partner niets minder blijkt dan een ordinaire crimineel, stort de wereld van Kim van Rijn in. Karel van der Zee kan met zijn getuigenis blijkbaar flinke klappen uitdelen aan het Moolenaar-syndicaat en komt via justitie in het getuigenbeschermingsprogramma waar ze kennis maken met Nina Hansen. Maar zoals vaker met kroongetuigen, is het bewaken van hun veiligheid vaak een flinke uitdaging, dat is nu niet anders.

Bij de familie Vermeer slaat het noodlot toe wanneer oudste zoon Leonard voor zijn deur wordt neergeschoten. Tot dat moment geniet zijn echtgenote Joyce van alle luxe die het leventje als vrouw van een succesvol advocaat met zich meebrengt en pronkt Leonard met zijn jongere vrouw. Hun leven is prima zoals het is, totdat Joyce iets ontdekt dat hun relatie op scherp zet. Joyce is radeloos en in tweestrijd.

Vader Manfred Vermeer maakt meteen duidelijk dat hij overeenkomsten ziet tussen het neerschieten van zijn zoon en de gebeurtenissen met kroongetuige Van der Zee die in de pers wordt tentoongesteld. Vermeer maakt dit bekend, ook aan politie-inspecteur Nina Hansen. Wanneer ze kennis maakt met de familie is dat echter niet het enige dat ze te horen krijgt.

Een familieverhaal dat meer dan dertig jaar bestrijkt, komt tot haar hoogtepunt wanneer deze twee zaken elkaars pad kruisen. Oude wonden worden opengereten maar ook nieuwe feiten worden ontdekt. De familiebanden blijken fragiel, ondanks de inzet van Manfred de laatste tijd. Zijn drie kinderen hebben veel meegemaakt, de dynamiek is niet zoals hij moet zijn. Manfred probeert enigszins goed te maken waar hij als vader tekort is geschoten. Dochter Anna distantieert zich van haar oudste broer Leonard en stort zich volledig op haar twee nichtjes, dochters van broer Jean. De houding van Anna ten opzichte van haar broers is voor inspecteur Nina reden voor argwaan, maar ze blijft in het duister tasten. Wanneer de emoties hoog oplopen doen familieleden uitspraken waaraan Nina de handen vol krijgt. Daarbij is de gelijkenis tussen Karel van der Zee en Leonard haar een doorn in het oog. Is hier sprake van een vergissing met een afrekening in het criminele circuit of ziet Nina iets over het hoofd? Toeval bestaat immers niet?

Voor de meisjes laat de lezers emotioneel beladen beslissingen mede ervaren waardoor de (re)acties alleen maar te begrijpen zijn. Geheimen, verraad, corruptie, afrekeningen in het criminele circuit, jaloezie, (verkeerde) aannames, wraak en verdriet doen de walging en spanning alleen maar oplopen. Dit verhaal is niet tenenkrommend spannend maar de onderliggende spanning is er continu. Wanneer je boos wordt tijdens het lezen weet dan dat je niet de enige bent…

De twee verhaallijnen komen door middel van de korte hoofdstukken, mooi taalgebruik, overtuigende personages en echte dialogen volledig tot leven en verrassend bij elkaar. Ze vullen elkaar op een goed uitgewerkte manier aan. Het enige minpuntje dat ik kan bedenken is dat de uiteindelijke beslissingen die in de plot worden genomen enigszins te verwachten waren. Maar dat is dan ook het enige.

Aan de ene kant is Voor de meisjes knetterhard waar nodig en zorgzaam waar vereist en die balans is mooi. Het toont de mens kwetsbaar maar weerbaar. De flashbacks gaan dertig jaar terug in de tijd en leggen haarfijn uit waar die kwetsbaarheid vandaan komt waardoor je steeds meer sympathie krijgt voor de acties en reacties van de meeste personages.

Heleen van der Kemp heeft met Voor de meisjes het lange wachten op een nieuw boek van haar hand meer dan beloond. Deze thriller is zowel een psychologische oorlogsvoering als een tergend drama. De manier waarop het verhaal is gebracht, met klasse en een sluipende spanningsboog, is typerend voor haar schrijfstijl.

Deze vijfde thriller van Heleen van der Kemp is nagenoeg ademloos uitgelezen. De knipoog naar Britt Franken, het hoofdpersonage uit de vorige vier boeken van deze auteur, doet hopen op een nieuw boek. Laat echter vooral duidelijk zijn dat ook deze standalone in alle opzichten een voltreffer is. Ondanks het kleine minpuntje dat eerder is aangehaald krijgt deze buitengewoon goed in elkaar stekende thriller dan ook met liefde 5 sterren.