"Ik heb altijd gedacht dat het Paradijs een soort bibliotheek zou zijn" - Jorge Luis Borges

Dansen op de rivier

Dinsdag, 7 maart, 2023

Geschreven door: Marijke Buursink
Artikel door: Suzanna Esther

Over de helende kracht van kennisoverdracht en de liefde

[Recensie] Wanneer de in Groningen getogen Laura summa cum lauda afstudeert met haar scriptie over de Faust werkt ze samen met professor Lauerhorn aan een boek. Op zijn advies vertrekt ze naar Duitsland voor een Europees onderzoek: Hoe beïnvloedt de literatuur het zelfbeeld van de vrouw? Om afstand te nemen van het wetenschappelijke denken en in contact te komen met haar gevoelswereld reist ze af naar Peru. Tijdens haar rondreis ontmoet ze Muraika, een Peruaanse vrouw met helende spirituele krachten. We volgen de levens van beide vrouwen en dat van anderen. De interactie tussen de vrouwen en die met hun omgeving legt de essentie van hun kernwaarden bloot.

Marijke Buursink (1954), woonachtig in Zuidwolde (Groningen), studeerde na haar Gymnasium B als Germanist af op de Faust van Goethe. Ze studeerde filosofie, Nederlands en – met een beurs – literaire receptietheorie in Konstanz. Van 1980 tot 1998 was zij docente Duits en Nederlands aan de Vrije School in Groningen. Daarnaast vertaalde zij werk van onder andere Rudolf Steiner. In 1998 gooide zij beroepsmatig het roer om en werd zij uitvaartverzorgster. In 2006 startte zij een uitvaartonderneming, die zij combineerde met een praktijk voor rouw- en verliesverwerking. Marijke is moeder van drie zoons en heeft vijf kleinkinderen.

Kennis en verbinding
Het verhaal begint met de ontmoeting tussen Laura en Muraika. In een intuïtieve schrijfstijl schetst Buursink de belevingswereld van beide vrouwen waarin de zoektocht naar kennis en verbinding leidend zijn.

“Laura had een hekel aan Engels. Het was een taal die opende en tegelijk sloot. Nu was het een brug tussen haar en deze vrouw. Omdat ze allebei de tijd nodig hadden iets te zeggen, keken ze elkaar veel aan. En giechelden.”

Foodlog

Mijn persoonlijke mening: Ondanks de prachtige overpeinzingen komt het verhaal door het gemis aan chronologie onnodig complex over. Heden en verleden wisselen elkaar af. Het verschuivende perspectief binnen de hoofdstukken wekt soms verwarring.

Faust
De bio van Marijke Buursink lezend is er een parallel tussen haar levensloop en het verhaal. Net als Faust dompelt Laura zich onder in het échte leven om zichzelf te vinden.

“Faust had ook geen ijkpunt gehad. Daarom had hij de wetenschap vaarwel gezegd en zich aan een andere vorm van bewustzijn overgegeven: aan de magie. Voor hem was dat een duivels dilemma. Maar voor Laura was magie dát wat de wetenschap nog niet weet. Faust was uiteindelijk uit zijn ivoren toren van de wetenschap gestapt en had zijn leven geleefd. Met alle vergissingen die daarbij horen.”

Het verhaal moet als het ware bij elkaar gepuzzeld worden; er ontbreken stukjes en er blijven stukjes over. De hoofdstukken over de levens van sterke vrouwen door de eeuwen heen zijn een interessante toevoeging, maar de lezer lijkt de samenhang en meerwaarde te missen.

Al met al is dit spirituele verhaal een aanrader voor lezers met een voorliefde voor filosofische levensvragen. Het zet aan tot nadenken over het doel van ons leven.

Eerder verschenen op Leeskost


Laat hier je reactie achter:

1 reactie op “Dansen op de rivier

  1. Ik lees eigenlijk geen fictie meer, maar dit boek heb ik ijlings uitgelezen. Ik geef toe, wat de recensent zegt, dat het sprongen vertoont; maar dat heeft mijn droomleven ook. De gedetailleerde waarnemingen remden mij eerst wat af, maar namen me steeds meer mee, ik dook onder in de stroom van de beelden. Ik heb heel wat spirituele literatuur gelezen, en eigen ervaringen, maar in dit boek kwam ik veel verrassende observaties tegen. Het blijft me bij. Dank je wel, Marijke.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Alleen inhoudelijke reacties die gaan over het besproken boek en/of de recensie worden geplaatst.