Date met de dood

Zaterdag, 24 juni, 2023

Geschreven door: Julia Chapman
Artikel door: Jacqueline Stil

Je mag elkaar niet, maar je lost wel samen een paar moorden op

[Recensie] Een date met de dood speelt in een dorpje in de Engelse Yorkshire Dales, Bruncliffe. Samson O’Brien is daar ooit met stille trom vertrokken, zonder zijn verplichtingen na te komen. Dat zet kwaad bloed. Wanneer hij in Londen ontslag krijgt en terugkeert, wordt hij verwelkomd met een rechtste directe van Delilah Metcalfe, die hem nog niet vergeven heeft.

Delilah is begonnen een dating bureau op te zetten (DDB, Dales Dating Bureau). Het loopt nog niet zo goed. Omdat ze geld nodig heeft laat zij toch Samson een kantoorruimte van haar huren. Omdat hij voor zes maanden vooruitbetaalt, accepteert zij zijn aanbod. Zijn bedrijf heet ook DDB, dat is Dales Detective Bureau. Deze gelijke naamgeving geeft Delilah veel stress, en zij is niet meteen bereid om in vrede te leven met Samson.

De link tussen doden en een datingbureau
Als zich in het dorpje een aantal sterfgevallen voordoet, wordt Samson gevraagd om die te onderzoeken. Samson en Delilah ontdekken dat er een link is tussen de doden en het datingbureau. Delilah vreest dat dit negatieve publiciteit oplevert voor haar bedrijfje, maar doet er toch alles aan om achter de waarheid te komen. Er volgen spannende dagen, waarin deze waarheid steeds dichterbij komt en het eindigt met een apotheose van vuur.

De personages in het verhaal wekken sympathie op, omdat zij zo open zijn en zelf ook worstelen met een strijd tegen het kwaad. Ze zijn kwetsbaar, maar kunnen ook hun mannetje staan. De moorden die gepleegd zijn, zitten ingenieus in elkaar zijn daardoor onverwacht. Toch krijgt de lezer geen waardering voor de moordenaar. Wel voor de doortastendheid, zelfverzekerdheid en doorzettingsvermogen van Samson en Delilah.

Namen van een Bijbels duo
Of het bewust is gedaan dat de hoofdpersonages de namen hebben van een Bijbels duo is lastig te zeggen. Hun verhaal komt niet overeen met dat in de Bijbel, omdat daar Samson sterft door toedoen van Delilah. In dit geval kun je daar in het begin aan denken, omdat Delilah nog altijd woedend is op Samson. Maar gaandeweg leggen ze hun meningsverschillen aan de kant om samen te gaan werken.

Het is een veelomvattend verhaal, omdat er meerdere doden in vallen. Dat maakt de urgentie om ze op te lossen groot. Wel een beetje vreemd dat een klein dorpje een eigen detectivebureau heeft. Alle gebeurtenissen spelen zich voornamelijk af in het dorpje en de vele horecagelegenheden daar.

Alle gebeurtenissen zijn verrassend, maar ze worden logisch uitgelegd. Als lezer merk je niet dat het boek een vertaling is, het Nederlands leest authentiek. Het gevoel waarmee het boek de lezer achterlaat is opluchting en gelatenheid, omdat het lukt de dader te pakken, maar dat gaat niet zonder gevaar.

Grote dynamiek en snelle voortgang
De opbouw van het boek is geleidelijk, waarbij de omgeving mooi wordt omschreven. Het dorpje met haar inwoners gaat echt leven. Een date met de dood kent een grote dynamiek en snelle voortgang. Ook maatschappelijke problemen zoals alcoholisme en digitale systemen spelen een rol.

Een date met de dood is een fijn boek, rijk aan nuances, dat de lezer voor even naar een andere wereld brengt, terwijl het toch goed afloopt. Hulde voor deze auteur. Zij speelt het klaar om een vol, warm en gloedvol verhaal neer te zetten. Fantastisch hoe zij alle personages tot leven laat komen, en ons ook na het oplossen van de moorden betrekt bij de lotgevallen van de dorpsbewoners van Bruncliffe.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow