De 100 mooiste E-bike routes van Nederland

Zaterdag, 22 juli, 2023

Geschreven door: Jacobs Marlou, Godfried van Loo
Artikel door: Evert van der Veen

Fietsend door Nederland

[Recensie] De E-bike is in fietsend Nederland inmiddels overduidelijk aanwezig; dat merk je niet alleen op de fietspaden (en soms aan de snelheden van fietsers…) maar het wordt ook duidelijk uit het feit dat dit boek De 100 mooiste E-bike routes van Nederland sinds november 2022 nu al aan zijn vierde druk toe is. Er wordt veel gefietst en dat is een prachtige manier van recreëren en reizen.

Dit boek is samengesteld in samenwerking met meer dan 30 regionale en lokale toerisme- en routebureaus zodat er veel imput is geweest en het geeft door heel land in compacte vorm honderd routes. De spreiding van provincies is goed te noemen maar Gelderland is wel het sterkst vertegenwoordigd en dat is gezien de omvang en het karakter van de provincie ook wel begrijpelijk.

Heldere opzet
De 100 mooiste E-bike routes van Nederland is helder in z’n opzet en heeft per route steeds twee bladzijden. Op de linker pagina staat een korte beschrijving van de route en worden ook bezienswaardigheden en plaatsen genoemd. Op de rechter pagina staan enkele foto’s, een kaartje en de knooppunten. De routes variëren in lengte van 40 tot 85 kilometer en iedere route heeft een naam waarin het karakter van de route wordt getypeerd. Een QR code geeft toegang tot meer informatie en dat is ook wel goed omdat de informatie in het boek echt basaal is, dus wie zoekt naar historische en culturele achtergronden van plaatsen en meer over de natuur wil weten, kan daar terecht. Op deze manier wordt het boek niet met teveel informatie belast.

In de routes worden rustpunten van het landelijke netwerk (met meer dan 650 rustpunten) genoemd evenals andere plekjes om te pauzeren.

Heaven

De lay-out van dit mooie handboek in aantrekkelijke omslag is overzichtelijk. Misschien kan de volgende druk in een soepeler band (een ringband zou voor onderweg handig zijn) worden uitgegeven.

Zelf stel ik aan de hand van Fietsatlas Nederland altijd onze routes samen maar ik ga dit boek er voortaan zeker naast leggen want het is altijd plezierig wanneer deskundige mensen over routes hebben nagedacht. De routes kunnen natuurlijk ook door ‘gewone’ fietsers worden afgelegd…

Marlou Jacobs en Godfried van Loo zijn oprichters van Reisreport, een platform voor reizen voor actieve levensgenieters met uitstapjes, boeken, video’s, vergelijking van reizen, app en nieuwsbrief.