De denkbeeldige vriend

Dinsdag, 1 oktober, 2019

Geschreven door: Stephen Chbosky
Artikel door: Peter van Bavel

Wanneer je een goed verteld verhaal wilt lezen, lees dit boek.

[Recensie] Christopher Reese is zeven jaar. Na een mislukte relatie van zijn moeder en haar agressieve vriend Jerry vluchten ze samen en vestigen zij zich met zijn tweeën in het dorp Mill Grove. Christopher heeft dyslexie en vindt moeilijk aansluiting op weer een nieuwe school. Dan maakt hij kennis met een aardige man. Zijn wereld verandert compleet. En die van alle anderen.

Wat een rijkdom om deze dikke pil te ontvangen, te mogen lezen en te recenseren voordat het boek in de winkel ligt. Ik heb een week de tijd en hoop dat het verhaal mij helpt om de deadline te halen. Het boek is zo dik dat het een aangenaam geluid maakt wanneer je het beweegt tijdens het lezen. Ik mijmer en denk terug aan andere dikke boeken die ik las, zoals The Stand (De Beproeving) van Stephen King, mijn persoonlijke favoriet allertijden. Zou er ooit nog maar eens zo’n boek in mijn handen belanden.

Stephen Chbosky (Pittsburgh USA, 1970) schreef het inmiddels met Emma Watson verfilmde coming-of-age boek The perks of being a wallflower, in het Nederlands uitgebracht als De belevenissen van een muurbloem. Het boek en de film zijn in Amerika controversieel omdat het gaat over jongeren die in aanraking komen met drank, drugs en seks. Ik verwacht iets soortgelijks met deze thriller, een boek waaraan de auteur jaren heeft gewerkt.

Ik start met lezen en wat mij direct opvalt is de losse en vrij van opsmuk zijnde schrijfstijl van de auteur. Een Stephen King achtige schrijfstijl die ook niets nodig heeft om je een thuisgevoel te geven in de eerste pagina’s van een boek. Christopher Reese is de zevenjarige hoofdpersoon uit het verhaal. Zijn naam die slechts een letter scheelt met de voormalig Superman vertolker, lijkt geen toeval te zijn. Aangezien de schrijver een tijdgenoot is van mij, word ik bedolven onder de nostalgie van uitspraken, films en muziek. Omdat muziek mijn grote passie is, word ik aangenaam verrast door citaten en verwijzingen uit songs van onder andere Judas Priest en The Doors. Naast tijdgeest brengt de muziek ook een dreiging over het geheel aan.

“This is the end,
My only friend, the end
Of our elaborate plans,
The end”

Want dreigend is het. Dit is een thriller van de buitencategorie. Wel honderd personages spelen een rol in het verhaal. Niet eenmaal denk ik tijdens het lezen: Wie was dat ook alweer? Ik lijk zelfs iedereen te kennen. Ik weet hoe ze eruit zien, hoe ze reageren en wat hun angsten zijn. Want die heeft iedereen. En mensen kunnen naast liefdevol ook egoïstisch zijn. En wreed. Sommigen zijn net zo gevaarlijk als anderen goed zijn. En daardoor maak je kennis met alle deugden die de mens bezit. En het verleden, de geheimen, de verloren onschuld. De pijn, de spijt, de teleurstelling, de liefde en het verlies.
En angst. Heel veel angst.

‘We kunnen onze angst wegslikken of ons door onze angst laten opslokken’.

Wat begint als een triest verhaal over een jonge jongen zonder een echt thuis en zonder zelfvertrouwen, evolueert vanuit een dader en slachtoffer thematiek naar een verhaal vol spanning, dreiging, waanzin en afschuw en vindt uiteindelijk zijn climax in een Apotheose die bol staat van religieuze thematiek en de eeuwenoude strijd tussen goed en kwaad. Een duivelswerk. Of zoals Emma Watson het op het omslag eleganter zegt: Een meesterwerk. Dit boek blies mij uit mijn schoenen. Het is afschuwelijk goed. Ik heb toestemming gevraagd of ik meer dan vijf sterren kan geven.

Wanneer je op zoek bent naar een Fantasy-boek dat niet direct het begin is van een serie, lees dit boek.

Wanneer je van horror of Dark-fantasy houdt, lees dit boek.

Wanneer je van spannende boeken houdt, lees dit boek.