Recensie: De diepte

Vrijdag, 24 november, 2023

Geschreven door: Kyle Perry
Artikel door: Ingrid den Oudsten

Redenen te over om deze Tasmaanse thriller open te slaan

Auteur Kyle Perry is werkzaam als drugs- en alcoholcounseller in Hobart, Tasmanië. Twee jaar geleden kwam in Nederland zijn debuut uit: De vermiste meisjes dat genomineerd werd voor de MAX Bronzen Vleermuis. Hij is geboren in Tasmanië en opgegroeid in de buurt van de natuur en de zee, de elementen die ook in zijn boeken terugkomen. Perry houdt van de zee en die heeft dan ook een grote rol in De diepte gekregen.

Forest Dempsey is een familielid van de beruchte Dempsey-familie uit Shacktown. In dit kustplaatsje hebben ze een visserijbedrijf dat als dekmantel fungeert voor hun uitgebreide drugshandel. Drie familieleden zijn jaren geleden verdwenen en nooit meer teruggevonden.

Aangespoeld
Het verhaal wordt verteld vanuit drie perspectieven. Je maakt kennis met Mackerel Dempsey die op vrije voeten is na jaren van gevangenisstraf. Hij probeert wat van zijn leven te maken zonder inmenging van zijn criminele familie. Ahab Stark is de eigenaar van hotel Mermaid’s Darling en familie van de Dempseys, maar houdt zich verre van hun zaken. En als laatste Forest Dempsey. Nadat hij is aangespoeld komen langzaam geheimen naar boven.

Deze manier van vertellen is een fijne verhaalstijl, omdat gebeurtenissen vanuit verschillende invalshoeken worden verteld. Hierdoor leer je de karakters steeds beter kennen en kom je langzaam meer te weten over de familie, hun criminele activiteiten en de onderlinge verhoudingen. Hoe verder je in het boek vordert, hoe duidelijker de relaties worden. De drugshandel heeft impact op ieders leven. Op de loyaliteit, het familiegevoel en de onderlinge omgang.

Dans Magazine

Hoofdrol voor de zee
De setting in Tasmanië maakt het boek bijzonder, want weinig verhalen spelen zich daar af. De natuur van de omgeving rondom Shacktown en Hobart wordt mooi beschreven, maar de zee speelt absoluut de hoofdrol. Je ziet voor je hoe de golven op de rotsen inbeuken en de grotten doen vollopen. De drugshandel verloopt over zee door vissers die de woeste baren trotseren.

Door het wisselen van personages duurt het wel even voor dat je in het verhaal zit. Vanwege de fijne en vlotte vertelwijze en korte hoofdstukken leest het boek echter makkelijk. In De diepte zitten meerdere twists waardoor het toch anders blijkt te zijn dan je denkt. Ze zorgen voor spanning in het verhaal die tot het einde aanwezig is. Maar de wendingen zijn ook zo talkrijk dat het verhaal iets minder geloofwaardig wordt.

De diepte is geen standaard thriller waarin je op zoek moet naar de moordenaar. Het is een spannend verhaal waarbij drugs en familieverhoudingen centraal staan en je wil weten wat er met Forest Dempsey is gebeurd. Met als achtergrond de mooie en woeste natuur van Tasmanië.

Ook verschenen op Boeken-cast