De griezelige Kregs van het Wirwarwoud

Maandag, 14 oktober, 2019

Geschreven door: Samuel I Halpin, Hannah Peck
Artikel door: Annelien Kruithof

Magie, absurditeit, spanning en avontuur

[Recensie] Een heerlijke combinatie tussen magie, absurditeit, spanning en avontuur. Bloem is zeker een meisje waarmee kinderen zich, tot op zekere hoogte, kunnen identificeren. Tegelijkertijd neemt ze je mee naar een gekke wereld waarin vreemde dingen gebeuren. Het is erg fijn om zo’n bijzondere wereld in te stappen, dat is immers een van de geweldige dingen aan verhalen. Je kunt en mag alles verzinnen wat je wilt.

In Zwello, waar de oma van Bloem woont en bij wie ze logeert, leert Bloem Erasmus kennen. Wat ik erg leuk vond was dat Erasmus een bijzondere jongen is en Bloem hem al vrij snel accepteert zoals hij is. Ze zijn beide niet dom en blijken een goed team. Het verhaal is sprookjesachtig en spannend tegelijk. Het boek is dik maar leest makkelijk. Ik kan mij voorstellen dat het aantal bladzijdes kinderen af kan schrikken maar aan de andere kant, als dit boek je eenmaal heeft weten te verleiden om het op te pakken dan is het ook echt een boek om mee weg te kruipen tijdens vrije uurtjes. Voor kinderen die houden van verhalen is het juist fijn dat dit boek niet minder pagina’s telt.

De cover vind ik ook waanzinnig. Persoonlijk zou ik een poster ervan zo ophangen en ik kan mij niet voorstellen dat ik daarin de enige ben. Binnenin staan ook nog een aantal (leuke!) tekeningen maar niet genoeg om kinderen over te halen die minder dol zijn op lezen.

Naast een hoop fantasie heeft Halpin ook ruimte gemaakt om serieuzere onderwerpen aan te snijden. Zo voelt Bloem zich aan de kant gezet wanneer haar vader een berichtje stuurt waarin hij zegt langer weg te blijven, of zij langer bij oma kan logeren. Ook is er aandacht voor pesten, helaas nog altijd een zeer actueel onderwerp, en is de moeder van Bloem overleden, iets waarover nog niet alle vragen beantwoord zijn. Het is bijzonder hoe Halpin deze onderwerpen moeiteloos door de fantasiewereld lijkt te weven. Naast het gevoel van mysterie, sprookjesachtig en bijzonder, geeft Halpin ook het warme gevoel van vriendschap en avontuur mee.

Al met al denk ik dat dit boek niet ieder kind aan zal spreken en hierdoor misschien iets beperkter van bereik zal zijn. Dit zal dan komen door smaak want voor degenen die wél worden aangesproken door dit boek en die houden van lezen, zal dit een echte aanrader zijn. Van mij krijgt dit boek 4,5 fonkelende sterren.