De hoofdrol

Zaterdag, 25 maart, 2023

Geschreven door: Janice Hallett
Artikel door: Saskia Imbert

Vermakelijk verhaal dat perfect past in het genre cosy crime

[Recensie] De hoofdrol is een speels en origineel verhaal dat de lezer mee aan het speuren zet. Dit debuut van de Britse Janice Hallett viel in haar thuisland meteen in de prijzen. Roderick Tenner, advocaat van de verdachte, laat zijn dossier lezen door twee assistentes, Femi en Charlotte. Aan de hand van e-mails, brieven, berichtjes en politieverslagen proberen ze uit te zoeken wie er, schuldig of onschuldig, in de gevangenis zit en wie er vermoord is.

Het hele gebeuren draait rond toneelgroep The Fairway Players. Heeft deze zaak iets te maken met de crowdfunding voor Poppy die een hersentumor heeft? Door verkeerde transacties en oplichting loopt de inzameling namelijk niet zoals gepland. Of is er jaloezie in het spel? Er azen verschillende leden op die mooie hoofdrol in het nieuwe stuk. Misschien hebben de pesterijen op het werk er iets mee te maken, of hebben de twee nieuwkomers iets te verbergen.

Iedereen een eigen stem
De vele personages, het zijn er vijftien, komen eerst overweldigend over. Maar vooraan in het boek staat een mooi overzicht. Ook door de schrijfstijl van Janice Hallett raakt de lezer al snel bekend met iedereen. De auteur geeft iedereen een eigen stem en typische karaktertrekjes. Knap gedaan.

Als lezer heb je steeds veel vragen. Welke passages zijn er wel of niet van belang? Het duurt lang voor het slachtoffer en de verdachte bekend worden gemaakt, maar ondertussen wordt er wel een duidelijk beeld van iedereen geschetst. De assistenten Femi en Charlotte overleggen tussendoor en delen zo hun bevindingen. Dit vormt steeds een korte samenvatting van de voorbije berichten.

Kleine leugentjes, ergernissen, beschuldigingen
De hoofdrol leest als een heerlijke soap. Kleine leugentjes, ergernissen, beschuldigingen, wraakgevoelens en irritaties: iedereen heeft zo zijn eigen problemen en dat voelt zeer menselijk aan. Er gebeurt zoveel dat het soms een klein beetje hilarisch wordt. Hoewel het verhaal veel afwisseling bevat, vervalt het toch ook in herhaling.

Voor de lezers die eens een nieuwe en originele opzet willen, de samenraapsels van berichtjes en verslagen, is De hoofdrol zeker een aanrader. Een vermakelijk verhaal dat perfect in het genre cosy crime past.

Eerder verschenen op snippers_co