De hulp

Zaterdag, 15 april, 2023

Geschreven door: Freida McFadden
Artikel door: Denise de Groot

Ten onrechte denk je wel te weten wat er gaat gebeuren

[Recensie] Waarschijnlijk droomt iedereen er wel eens van: een hulp in het huishouden. Vaak is dit alleen weggelegd voor huishoudens die wat meer geld te besteden hebben en vaak ook een groter huis hebben. Het is dan gebruikelijk dat de hulp een aantal keer per week komt. In dit verhaal gaat het echter anders. Hier woont de hulp in het huis en zoals je kunt lezen is dat niet zonder gevaar.

De hulp is het enige boek dat vertaald is van Freida McFadden. Ze heeft echter nog wel wat Engelse boeken op haar naam staan. In dit boek volg je Millie. Millie is wanhopig op zoek naar een baan. Dat is voor haar moeilijk omdat ze een ex-gedetineerde is. Ze neemt daarom genoegen met alle baantjes, ook als niemand ze wil.

Een goede deal
Tot haar grote verbazing wordt ze aangenomen als inwonende hulp bij Nina Winchester. Dit lijkt een goede deal te zijn. Nina woont in een prachtig groot huis en is bij de eerste ontmoeting vriendelijk en gul. Dit slaat echter al snel om. Als Millie daar komt werken verandert Nina in een gemene baas. Die veel troep maakt en haar de schuld geeft van dingen die ze niet heeft gedaan. Dat is nog niet het ergste. Al snel krijgt Millie het gevoel dat er gevaar dreigt.

De hulp is geschreven vanuit de ik-persoon. Dit hoeft geen nadeel te zijn, maar hier moet je als lezer wel van houden. Een voordeel hiervan is wel dat je alles voelt wat Millie ook voelt.  Omdat je als het ware in het hoofd van Millie leeft, denk je als lezer wel te weten wat er gaat gebeuren. Toch komen er meerdere plottwists voor, waardoor je gaat twijfelen wie er nou gevaarlijk is en wie er alleen maar goede bedoelingen heeft.

Sociologie Magazine

Soms wordt het onrealistisch
McFadden doet haar best om de lezer te laten weten dat er gevaar dreigt. Millie voelt zich de hele tijd ongemakkelijk en bij alles wat er gebeurt denkt zij het ergste ervan. Of dit klopt of niet, het komt overdreven over. Ook gaan de gevoelens van Millie soms heel snel, waardoor het onrealistisch wordt. Zo is ze bijvoorbeeld snel verliefd op de man van Nina, terwijl ze hem eerder alleen als knap zag.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow