De ijzeren schaduw

Zaterdag, 4 juni, 2022

Geschreven door: Stefano Siggia
Artikel door: Demi Stein

Zoektocht naar de waarheid in de Eerste Wereldoorlog

[Recensie] Melbourne Summers is een oorlogsvlieger in de Eerste Wereldoorlog en krijgt het slechte nieuws dat zijn broer vermoord is tijdens een spionagemissie. Hij is verbaasd, aangezien zijn broer altijd een brave leerkracht is geweest. Na een mysterieuze brief wordt hij opgetrommeld om in de voetsporen van zijn broer te treden en op zoek te gaan naar de waarheid over ‘de ijzeren schaduw’.

De ijzeren schaduw begint met actie en sensatie, wat ervoor zorgt dat je gelijk wakker geschud wordt. Je weet: er gaat een hoop gebeuren in dit boek. Wanneer Melbourne zijn cryptische, mysterieuze brief ontvangt begint het echt interessant te worden. Hoe kan het dat Melbourne niks weet over het geheime leven van zijn broer en hoe gaat hij, als ‘simpele’ piloot, achter de waarheid komen?

IJskoude spion
Tijdens het begin van zijn missie komen we erachter dat hij écht niks weet van spionage, hij is allesbehalve onopvallend. Hij komt niet over als een ‘ijskoude spion’ en is daarom juist een personage die in deze setting interessant is en het verhaal goed tot leven brengt.

Het onderzoek gaat wat traag en vraagt geduld van de lezer. Je weet net zo weinig als Melbourne en het is daarom lastig om mee te denken over hoe de vork in de steel zit, wat jammer is. Doordat alles cryptisch is heb je geen idee waar het naar toe zal gaan. Het voordeel hiervan is dat Stefano Siggia je met een plotwending weet te verbazen, een positieve verassing.

Stefano Siggia is van Italiaanse afkomst, maar groeide op in Bangladesh, Italië, China en Duitsland. Hij woon in België, waar een groot gedeelte van De ijzeren schaduw zich afspeelt. In het normale leven is hij antiwitwasspecialist. De ijzeren schaduw is het eerste boek dat in het Nederlands is uitgegeven.

Continu volgen van het gevaar
De schrijfstijl van Siggia is bloemrijk, waardoor je als lezer een goed beeld krijgt van de omgeving en omstandigheden. Dit maakt de gewelddadige en spannende scenes extra boeiend. Daarnaast leest het prettig weg, de zinnen lopen soepel over in elkaar en het verhaal is goed te volgen.

De ijzeren schaduw is geen boek waarbij je de gehele tijd op het puntje van de bank zit. Wel een thriller met een interessant achtergrondverhaal, gedeeltelijk gebaseerd op ware feiten. Ook één waarbij je blijft nadenken over de vervolgstappen en waarbij je het gevaar continu volgt. Het leent zich om verfilmd te worden, door de actiescènes en de interessante karakters.

Je leest vanuit het perspectief van Melbourne. Andere personages zijn goed neergezet, maar krijgen weinig diepgang, ook al maakt dat weinig uit. De focus ligt niet op de personages. Het einde zorgt ervoor dat Siggia een deel twee zou kunnen schrijven. De bloemrijke beschrijvingen en gewelddadige scenes geven een goed beeld van de situaties in de Eerste Wereldoorlog waar Melbourne zich in bevindt. Een aanrader voor eenieder die graag thrillers leest met veel actie

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow.com