De insiders

Woensdag, 9 februari, 2022

Geschreven door: Jessica Goodman
Artikel door: Sanne Jakobs

Insiders, een elitegroep binnen het prestigieuze Gold Coast Prep

[Recensie] Jill maakt deel uit de Insiders, een elitegroep binnen het prestigieuze Gold Coast Prep. Hoewel deze school bedoeld is voor de rijken, weet niemand dat Jill eigenlijk met een beurs naar Prep kan. De Insiders hebben de tofste feestjes, halen de hoogste cijfers en hebben toegang tot geheime documenten. Het leven lacht de Insiders toe. Dat denken ze tenminste…

Drie jaar geleden werd Shaila, de beste vriendin van Jill, vermoord. Ook Shaila was een Insider. Haar vriendje Graham bekende de moord en zit sinds die tijd in de gevangenis. De moord lijkt al bijna vergeten, totdat iemand ineens contact opneemt met Jill en beweert dat Graham onschuldig is. Jill wil de waarheid achterhalen maar niemand wil de vreselijke gebeurtenis weer naar boven halen.

De focus ligt heel erg op de Insiders in dit boek. De groep speelt natuurlijk een grote rol in het verhaal, maar echt heel spannend wordt het daardoor niet. Het verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van Jill, maar zij is meer met haar vrienden dan met de moord bezig. Hierdoor wordt er bijna geen spanning opgebouwd en moet je echt tot het einde wachten voor een beetje actie en samengeknepen billen. Als er iets meer balans zou zitten tussen de Insiders en de moord, zou dat al heel veel uitmaken.

Dit betekent echter niet dat het een slecht boek is. Ik denk dat de hoeveelheid spanning voor de doelgroep ook wel goed is, maar aangezien het vergeleken wordt met de Netflix-serie ‘Elite’, had ik er wat meer van verwacht. En daarnaast is het ook leuk om over de groep vrienden te lezen en wat ze allemaal meemaken.

De schrijfstijl is ook perfect voor de doelgroep. Het leest heel makkelijk weg zonder moeilijke woorden. Het boek heeft bijna 400 pagina’s, maar daar is eigenlijk niets van te merken. Je bent er zo doorheen. Sommige hoofdstukken zijn wel wat lang en langdradig, omdat daar heel veel in ‘gedacht’ wordt en Goodman daar soms een beetje in blijft hangen waardoor het wat minder vlot leest.

De tekst wordt heel goed aangevuld met app-berichten en stukjes uit bijvoorbeeld de krant of brieven. Daardoor wordt de tekst even kort onderbroken maar gaat het verhaal wel verder. Ook dit zorgt ervoor dat je snel door het boek heen gaat en maakt het lezen van de soms lange hoofdstukken toch iets aantrekkelijker, zeker voor jeugd. Al met al een prima boek en ik denk dat het perfect is voor de doelgroep, maar mij kon het niet helemaal bekoren. 3 sterren.