De kaartenmaker

Zaterdag, 10 juni, 2023

Geschreven door: Anette Hemming
Artikel door: Peter van Bavel

Debutant vestigt zich meteen in de top van Scandi-auteurs

[Recensie] De kaartenmaker gaat over Lisbet Lind, moeder van twee jonge kinderen en de ex-vrouw van Henrik. Niet lang nadat ze op de buitenramen van haar huis een plattegrond van haar woning aantreft met een rood kruis op de plek waar haar keuken is, wordt Lisbet dood gevonden. Exact op de plek waar op de plattegrond het rode kruis staat. Hoofdverdachte in het politieonderzoek, dat uitgevoerd wordt door de ervaren John Persvik en zijn overenthousiaste jonge collega Oda, is haar ex-man. Niet veel later ontvangen meer mensen een kaart met een rood kruis. De jacht op de dader is begonnen.

Een prikkelende verhaallijn in combinatie met interessante personages zorgen voor een zeer goed verzorgde thriller. Het zou zelfs het startschot kunnen zijn voor een succesvolle reeks. Dit zie je immers vaker bij Scandinavische thrillers. Anette weet zich te onderscheiden van veel andere auteurs door niet het landschap leidend te maken. Eigenlijk had deze thriller zich ook in andere landen van de wereld kunnen afspelen. Geen eindeloze zinnen over het natuurschoon of de uitgestrektheid van het gebied. Geen van God en alleman verlaten plekken maar een stedelijk gebied met restaurants, scholen en winkelcentra.

Welkome afwisseling
Kun je je tegenwoordig nog onderscheiden in het enorme aanbod van thrillers? Zelfs de Scandi-thrillers zijn al enorm talrijk in aantal. Er zijn zelfs boekensites waar een Top 10 van Scandinavische thrillers wordt bijgehouden. Net als de Scandinavische series op Netflix zijn ze wel enorm populair. Anette Hemming is een jonge Noorse auteur (1990) en is geboren onder de rook van Oslo. Ze studeerde aan de Norwegian Business School. De Kaartenmaker is haar debuut.

De kaartenmaker wordt verteld door middel van korte hoofdstukken die de titel dragen van het personage die we in dat hoofdstuk volgen. Daarnaast zijn er diverse hoofdstukken die tevens een jaartal dragen, waardoor het direct duidelijk is dat we een sprong terug in de tijd maken. Deze afwisseling is welkom en verrijkt het verhaal in de huidige tijd.

Iedereen verdacht maken
Wanneer je leest als speurneus, kun je jouw borst nat maken. De auteur weet zo ongeveer iedereen verdacht te maken en dat nodigt uit om vooral verder te lezen. Er wordt tijd genomen voor de ontknoping die uiteindelijk toch nog door deze lezer goed was gerechercheerd. Het laatste hoofdstuk biedt ruimte voor een vervolg dat er zeker mag komen.

De schrijfstijl van Anette is eenvoudig en bevat een mooie mix van snelle en uitvoerige dialogen, karakteropbouw en politiewerk. De troosteloosheid van het leven van een aantal personages is zo heftig in beeld gebracht dat sympathie ontstaat voor deze mensen. In veel thrillers verkeer je in de hogere klassen van de maatschappij. De Kaartenmaker toont een realistischer toneel voor de verschrikkingen die plaatsvinden. Je bevindt je in een grote diversiteit aan sociale kringen en milieus.”Schoolkinderen met zeven kilometer per uur

Er is een uitstekende Nederlandse vertaling gemaakt door Neeltje Wiersma die op het schutblad ook de terechte naamsvermelding heeft gekregen. De enige hik is de volgende zin: “De wandeling zou iets meer dan tien minuten in beslag nemen, en ze zouden ongeveer 1,2 kilometer hebben afgelegd”. Schoolkinderen die met een snelheid van zeven kilometer per uur naar school wandelen, is niet realistisch.

Verder blijven de prachtige waarnemingen hangen. Een lid uit het rechercheteam zit tegen zijn pensioen aan. Naast een hoge mate van kennis en ervaring toont hij ook aan dat hij de aansluiting met het heden is verloren: “Zijn chef denkt dat Robert een psychisch probleem zou kunnen hebben, een van die nieuwe. Sociale angst, Asperger, ADHD of bipolair-depressief angstsyndroom, weet ik het…” Het ligt er niet allemaal dik bovenop. Het is geraffineerd en genuanceerd wat de auteur laat zien. En dat is een waar talent.

Anette Hemming schaart zich met De Kaartenmaker direct in de top van de Scandi-auteurs. Een niet alleen uiterst spannende maar bovenal eigentijdse thriller met sterke personages en diepere psychologische lagen. Complimenten aan de uitgever om ook de aanstormende groep auteurs een podium te geven. Een diepe buiging voor alle accuraatheid en demografische details in De Kaartenmaker. Een boek dat je met veel plezier zult lezen.

Eerder verschenen bij Boeken-cast