De kleine bakkerij in Brooklyn

Zaterdag, 19 augustus, 2023

Geschreven door: Julie Caplin
Artikel door: Sonja Hubregtse

Een verhaal in de Big Apple om van te smullen

[Recensie] Na haar pijnlijke relatiebreuk maakt Sophie Bennings een impulsieve beslissing en stapt in het vliegtuig naar New York om daar te gaan werken als culinair redacteur bij een magazine. Hoewel de knappe columnist Todd McLennan daar ook werkt, is liefde het laatste waar ze aan wil denken en probeert koste wat kost geen gevoelens voor hem te krijgen. Toch voelt ze de behoefte om het deze maanden extra leuk voor zichzelf te maken en geniet daarom van zijn aanwezigheid. Hoe beter ze Todd leert kennen, hoe meer ze ontdekt dat ze meer gemeen hebben dan ze op voorhand had bedacht.

In De kleine bakkerij in Brooklyn wordt het verhaal vanuit de derde persoon verteld. Hoewel de verhaallijn prettig en amusant is, moest ik af en toe een zin opnieuw lezen om te weten wat er stond, omdat de zinnen vaak vrij lang zijn. Ook het vrij kleine lettertype helpt niet mee om vlot door de tekst te gaan. De thema’s, die de schrijfster heeft aangestipt in haar boek, volgen elkaar subtiel op, zodat er een goedlopende verhaallijn ontstaat. Zo wordt Sophie gekwetst door degene waarvan ze dacht dat het de liefde van haar leven was, gaat ze nieuwe avonturen aan en maakt ze nieuwe vrienden.

Julie Caplin weet de menselijke kant van de personages goed te belichten, waardoor ze echt tot leven komen. Hun persoonlijke ontwikkelingen en hun relatie onderling maken een duidelijke groei door. Je leeft met ze mee, lacht om hun plagerijtjes en voelt hun emoties. Ook heeft de schrijfster een perfecte balans weten te vinden in het tijdsverloop van het verhaal. Zo is de afwisseling tussen werk en vrije tijd een levensecht tijdspad.

Honderd procent feelgood
De kleine bakkerij in Brooklyn is een fijne feelgoodroman die de lezer meeneemt door de straten van het bruisende Brooklyn. Hoewel de setting zich afspeelt in New York, zou een gedetailleerdere beschrijving van de drukke sfeer en het karakter van de stad de lezer nog meer kunnen meeslepen in het verhaal, zodat je het gevoel krijgt dat je zelf door het hart van de ‘Big Apple’ wandelt.

Hoewel er zeker een aantal momenten zijn waarin de aspecten van de bakkerij en daarbij het bakken in het algemeen benoemd worden, zoals het bakken van cupcakes en bruidstaarten, zou het verhaal op dit gebied verder uitgediept kunnen worden. Ik miste de ambiance van de zaak; de geuren en de smakelijke beschrijvingen waarbij het water in je mond loopt.

Aan het einde van het boek wordt plotseling alles nogal snel verteld door de schrijfster. Waar echt een hoofdstuk, of misschien zelfs wel twee, voor gebruikt kon worden, werd op een paar pagina’s geschreven. Erg jammer dat dit niet iets verder uitgewerkt is.

Toch zorgen de amusante belevenissen, de gemoedelijke sfeer en de plagerijtjes onderling zeker voor een feelgood-gevoel bij de lezer. De kleine bakkerij in Brooklyn is een aanrader voor lezers die houden van een luchtige roman. Ik vind het boek 3,5 ster waard!

Ook verschenen op Boeken-cast

De kleine bakkerij in Brooklyn

Het kleine café in Kopenhagen