De kleine walvis

Vrijdag, 19 april, 2019

Geschreven door: Lynne Cox
Artikel door: Agnes Eikema

De uitgestrektheid van de oceaan

[Recensie] De kleine walvis van Lynne Cox is waarschijnlijk het enige boek dat ik heb gekocht om de omslag; ik vind deze zo mooi! Gelukkig doet het verhaal geen afbreuk aan de omslag; het gaat over Lynne zelf die tijdens een zwemtraining in open zee gezelschap wordt gehouden door een babywalvis die zijn moeder kwijt is geraakt.

Lynne traint altijd vroeg in de ochtend; nog voordat de zon opkomt legt zij een compleet parcours af in open water. Op een dag komt ze er achter dat ze gevolgd wordt door een baby walvisje. Hij lijkt zijn moeder kwijt te zijn geraakt toen zij op weg waren van de Mexicaanse kust naar de Beringstraat; een reis van 13.000 kilometer. Het babywalvisje zoekt het gezelschap van Lynne en achtervolgd haar naar waar dan ook.

Hij moet zo snel als mogelijk bij zijn moeder komen, want hij heeft haar melk nog nodig om te overleven. Maar hoe groot zo’n volwassen walvis ook is, in de grote oceaan is het zoeken naar een groot zoogdier van 15 meter als zoeken naar een speld in een hooiberg. Lynn gaat met het walvisje op zoek naar zijn moeder maar ook aan haar uitputtingsvermogen ligt een grens, de tijd dringt.

Om eerlijk te zijn vind ik de oceaan in al zijn uitgestrektheid altijd ietwat angstaanjagend. Het idee dat je moederziel alleen ronddobbert met alle enge roofdieren en vissen is één van de engste dingen die ik vrees. Lynn Cox weet de oceaan op een hele mooie manier te beschrijven, het boek is dan een soort ode aan de omgeving waar zij zich graag in begeeft. Ze schrijft over de roggen die ze tegenkomt, over de heilbot, dolfijnen en bijvoorbeeld over garibaldi’s. Ze schrijft over een oceaan met gevaren en krachten maar ook over een oceaan die rustig en vreedzaam is. Zo leer je de oceaan een heel klein beetje beter kennen.

Het is een klein boekje en dat is maar goed ook. Het is geen origineel verhaal, je weet van te voren wel hoe het afloopt maar toch is het boeiend en erg ontroerend. De kleine walvis is een prachtig verhaal over vriendschap en vertrouwen, maar vooral over de liefde voor de oceaan.

Eerder verschenen op Boekenz.nl