De kleuren van magie

Zaterdag, 24 december, 2022

Geschreven door: Victoria Schwab
Artikel door: Sanne de Jong

Londen zoals je het niet eerder zag

[Recensie] V.E. Schwab brengt je met De kleuren van magie naar andere creaties van Londen in Engeland. Ze heeft vier verschillende soorten Londens gecreëerd: Grijs Londen, Rood Londen, Wit Londen en Zwart Londen. Vroeger waren de deuren tussen deze steden open, maar sinds de zwarte magie Zwart Londen heeft opgeslokt, zijn de deuren gesloten. Er is maar een soort mensen die zich tussen de steden kan verplaatsen: de Antari.

Kell is een Antari en hij is in dienst van de Maresh-dynastie, die regeert over Rood Londen. Als ambassadeur bezoekt hij de verschillende Londens. Wanneer hij in Grijs Londen is, komt hij door een bijzondere ontmoeting zakkenroller Delilah Bard tegen. Lila laat Kell niet meer los en samen gaan ze de strijd aan tegen inwoners die alles over hebben voor een beetje magie, egocentrische overheersers en de zwarte magie.

Toch geen astrofysica
V.E. Schwab (1987) is een Amerikaanse auteur die afwisselend in de Verenigde Staten, Engeland en Frankijk woont. In 2009 studeerde ze af aan de Washington University in St. Louis met een bachelor in Fine Arts. Eigenlijk wilde ze astrofysica studeren, maar haar kunst- en literatuurlessen veranderden de plannen. Schwab is onder andere de auteur van Het onzichtbare leven van Addie LaRue en van Gallant.De kleuren van magie verscheen in 2019 voor het eerst in een Nederlandse vertaling. Nu, drie jaar later, heeft Boekerij dit boek opnieuw uitgebracht als Limited Edition.

Vier keer dezelfde wereld
De kleuren van magie
bevat een grote diversiteit aan personages en werelden. In het begin moet je even goed opletten om alles te begrijpen. Welk Londen bevat welke magie en wie leeft in welke wereld? Hou je aandacht erbij en ontdek hoe de verschillende Londens eruitzien. Aan de hand van het verhaal maakt Schwab duidelijk hoe de vier verschillende Londens in elkaar zitten. Het wordt niet apart of vooraf uitgelegd, wat juist heel fijn leest.

Kell en Lila spelen hierin een grote rol. Zij nemen de lezer bij de hand en laten je zien hoe de magie werkt en wat voor invloed het op elke wereld heeft. Ze zijn allebei geweldige personages. Kell wordt behandeld als onderdeel van het koninklijke gezin, maar toch voelt hij zich niet altijd een volwaardig lid. Hij weet niet waar hij vandaan komt en wie zijn echte ouders zijn. Toch gaat hij voor prins Rhy door het vuur, want Rhy voelt als zijn echte broer. Daarnaast heb je Lila. Zij woont in haar eentje in Grijs Londen, waar ze aan geld komt door te zakkenrollen. Ze wil een eigen schip en op avontuur. Dat avontuur krijgt ze zeker wanneer ze Kell ontmoet.

Het talent van Schwab
Het tempo in dit verhaal ligt heel hoog. Na het lezen van 300 bladzijden heb je het gevoel dat je pas 50 bladzijden gelezen hebt. Als lezer wil je weten hoe alles in elkaar zit en waar de zwarte magie vandaan komt. Schwab kan heel goed allerlei vragen bij je oproepen.

Daarnaast weet Schwab alle elementen uit haar fantasiewereld heel levendig en echt over te brengen. Je waant je in Rood, Grijs of Wit Londen en als lezer heb je absoluut geen twijfels over de magie en alles wat ermee mogelijk is. Dit geldt ook voor de zwarte magie. Als lezer word je er bang van en krijg je het gevoel dat er niets tegen te doen is. Het voelt alsof niets zo machtig is als de zwarte magie.

Een unieke uitgave
De vormgeving van dit boek vraagt ook nog om een paar lovende woorden. Best of Fantasy heeft namelijk weer een prachtige Limited Edition afgeleverd met deze heruitgave van De kleuren van magie. Het boek heeft gouden sprayed edges, waarop een straatpatroon van Londen afgebeeld lijkt te zijn. Op het stofomslag zie je Kell en op de naked cover staat in goud As Travars, de woorden waarmee Kell naar een ander Londen gaat. Deze editie moet je dus echt in je boekenkast hebben staan.

Er zijn nog veel open eindes, waarop je als lezer graag antwoorden wilt. Richting het einde van het verhaal voel je aan dat het niet bij één boek blijft. Gelukkig is dat ook zo! Eind 2019 en begin 2020 zijn het tweede en derde boek verschenen. We kunnen nu alleen maar hopen dat deze twee boeken ook als prachtige Limited Editions gaan verschijnen!

—

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow

De kleuren van schaduw