De laatste troef

Maandag, 25 mei, 2020

Geschreven door: Sandra Brown
Artikel door: Liliën LP

Dit verhaal heeft me enorm vermaakt

[Recensie] De 72-jarige Amerikaanse Sandra Brown heeft Engelse Letterkunde in Fort Worth, Texas gestudeerd. Voordat ze in 1981 zich toewijdde aan het schrijven, was zij model, actrice en tv-presentatrice. Door de International Thriller Writers werd ze in 2008 uitgeroepen tot Thriller Master. Die titel heeft ze wat mij betreft dubbel en dwars verdiend met een oeuvre van ruim zeventig boeken die zij onder haar eigen naam en een aantal schuilnamen in diverse genres schreef. Brown belooft en levert daadwerkelijk kwaliteit en uren leesplezier.

De laatste troef en meer titels van haar worden als thriller of spannend boek gecategoriseerd. Ik noem haar boeken liever romantische thrillers of feelgood thrillers. De boeken bevatten spanning, actie en romantiek. Er zit een verhaal in waarbij de romantiek past. Het is niet slechts een kapstok om een romance aan op te hangen.

De laatste troef gaat over de jacht van FBI-agent Drex Easton, zijn collega’s Gifford Lewis en Mike Mallory op seriemoordenaar Weston Graham. Graham of Jasper Ford zoals hij zich na een handvol aliassen en gewijzigde uiterlijk nu noemt, wordt door Drex verdacht van moord op zo’n 8 rijke vrouwen. Officieel zijn de vrouwen vermist, er is geen enkel lijk gevonden. Na jarenlang achter Graham gezeten te hebben, is Drex ervan overtuigd dat de vrouwen vermoord zijn en wil gerechtigheid voor hen. Probleem is dat de FBI en met name agent Rudkowski die het onderzoek leidt, niet gelooft dat er sprake is van een seriemoordenaar. Rudkowski denkt dat het geïsoleerde gevallen zijn en doet alles om Drex te dwarsbomen in zijn klopjacht.

Gealarmeerd door het feit dat Graham zijn modus operandi lijkt te veranderen, besluit Drex ongeoorloofd undercover te gaan. Jasper Ford is een gepensioneerde, maar fitte man van 62 jaar. In tegenstelling tot de voorgaande keren, is hij dit keer met het potentiële slachtoffer getrouwd. Het beoogde slachtoffer is anders dan anders een jonge, mooie en intelligente zakenvrouw van 34 jaar oud. Is Talia Shafer Ford werkelijk een slachtoffer in wording of werkt zij met Ford samen? Waarom heeft Ford zijn handelswijze veranderd? Is Ford wel Graham?

Drex weet zich in de levens van de Fords te wurmen. Bij de eerste aanblik van Talia gaat Drex door de knieën. Ondanks zijn verdenkingen van haar medeplichtigheid, die steeds sterker worden door bewijs, voelt hij zich enorm aangetrokken tot Talia. Hij mag zijn jarenlange jacht op Ford niet verpesten, maar zijn eigen gevoelens staan hem in de weg. Hij weet niet met zekerheid dat Ford Graham is, maar hij vertrouwt zijn instinct en intuïtie. Wie Ford ook is, het is een dominerende echtgenoot, die heel kundig Talia manipuleert.

Na de vondst van het laatste slachtoffer van de seriemoordenaar, komt het verhaal in een stroomversnelling. De gebeurtenissen volgen elkaar snel op en het is spannend wie de winnende hand heeft en de ander zal overtroeven. De Engelse titel Outfox beschrijft dit kat-en-muisspel in een woord zeer accuraat.

Snobs zullen deze romantische thriller niet als een volwaardige thriller beschouwen. Onzin, vind ik. De elementen voor een goede thriller zijn aanwezig in dit verhaal. De spanning wordt aangevuld door de romantiek, zonder dat het een stuiversromannetje wordt. Juist deze balans maakt voor mij het lezen van dit verhaal aantrekkelijk. Ik ben een kleine vier uren helemaal bij het verhaal betrokken geweest. De personages kwamen tot leven en ik wist wie ik leuk vond en wie niet. Er zit luchtige humor in, die de spannende delen juist versterkte. Ademloos en gebiologeerd door de gebeurtenissen kon het verhaal voor mij niet snel genoeg over zijn, maar tegelijkertijd had het boek drie keer zo dik mogen zijn. Ik vond het jammer om van Drex en Talia afscheid te nemen.

Dit verhaal heeft me enorm vermaakt. De spanningsboog was constant hoog en de licht erotische hoofdstukken pasten in het verhaal. Ik heb erg genoten van dit boek. Als ik een boek lees, wil ik graag vermaakt worden, maar ook betrokken worden bij de levens van de personages. Ik was helemaal weg uit mijn eigen realiteit en kon het boek niet wegleggen. Het verhaal heeft de belofte waargemaakt en krijgt van mij 5 van de 5 sterren.