De laatste zet

Zaterdag, 15 juli, 2023

Geschreven door: Jennifer Lynn Barnes
Artikel door: Sanne de Jong

Laatste deel van de Hawthorne-trilogie

[Recensie] In De laatste zet, het derde en laatste deel van de Hawthorne-trilogie, krijg je antwoord op alle losse eindjes en resterende vragen. Het jaar is namelijk bijna voorbij en voor Avery betekent dat dat de erfenis bijna definitief tot haar volledige beschikking staat. Dat beloofd een paar spannende laatste weken te worden!

Eindelijk miljardair
Iedereen staat op scherp in Hawthorne House. Het team van Avery probeert haar op alle mogelijke manieren te helpen, zodat ze de laatste weken in Hawthorne House blijft wonen en zich eindelijk officieel miljardair mag noemen. Maar dan komt er onverwacht iemand langs. Avery laat dit meisje, Eve genaamd, binnen in Hawthorne House en in haar leven. Iedereen denkt dat Eve te vertrouwen is, maar misschien heeft zij wel hele andere plannen…

Jennifer Lynn Barnes is een Amerikaanse auteur die al een aantal titels op haar naam heeft staan. Naast de Hawthorne-trilogie schreef ze bijvoorbeeld Little White Lies en The Lovely and the Lost. Naast het schrijven van boeken heeft ze ook scripts geschreven voor programma’s op USA en MTV. Ze is professor aan de universiteit van Oaklahoma, waar ze een dubbele aanstelling heeft in psychologie en professioneel schrijven.

Wie en waarom?
Zonder al te veel te verklappen is dit een serie die je zeker moet lezen. Het bevat intriges, plottwists, spanningen, puzzels, mysteries en mooie vriendschappen. Het leest supersnel en je blijft tot en met de laatste pagina benieuwd naar hoe het afloopt. Dit laatste deel in het bijzonder vormt ook weer een verhaal op zichzelf. Het draait namelijk om de vraag wie Toby ontvoerd heeft en waarom?

Deze vraag blijft het hele boek door centraal staan. Het is soms extra spannend, doordat Eve alles in de war brengt en Avery allerlei geheime boodschappen krijgt die ze moet oplossen om Toby terug te krijgen. Tegelijkertijd is het soms iets minder spannend, omdat het met name om deze ene vraag draait. Daardoor lopen er wat minder raadsels door elkaar heen. Toch wil je absoluut weten hoe het verhaal afloopt, waardoor je aan dit boek gekluisterd zit.

Het allesomvattende slot
Het einde is verrassend en onthult alle raadsels. Toch heeft Barnes ervoor gezorgd dat je in het laatste hoofdstuk denkt van ‘huh, nee, doet ze dit echt?!’ Je hoeft niet bang te zijn, want er is natuurlijk een happy end. Iets wat deze trilogie ook zeker verdiend. Als je denkt dat het afgelopen is, geeft Barnes nog een hint naar een eventueel vervolg. Wat dat is? Daarvoor moet je het boek zelf lezen!

Dit is helaas het laatste deel van de trilogie, maar er is goed nieuws! Er komt nog een spin-off van deze serie, genaamd De Hawthorne broers. Deze spin-off zal bestaan uit nóg drie boeken over deze familie. In dit nieuwe boek spelen Grayson en Jameson de hoofdrol, dus in de tussentijd kan je alvast bedenken voor welk team je bent!

—

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow

De laatste zet