De Naamloze koningin

Maandag, 10 augustus, 2020

Geschreven door: Rebecca McLaughlin
Artikel door: Severine Lefebre

Een spannende Young adult

[Recensie] Wanneer de koning van Seriden sterft, duidt hij zijn opvolgster aan. Iedereen verwachtte dat dit zijn dochter Esther zou zijn, maar hij kiest voor een Naamloze. Iemand die geen rechten heeft, geen naam heeft en op straat leeft. Een persoon uit de laagste kaste dus. Het lijkt onmogelijk, maar toch is het gebeurd. Het paleis is voor de Naamloze koningin nog gevaarlijker dan de straat, veel mensen zien haar liever dood of willen de kroon van haar overnemen. Met gevaar voor eigen leven zoekt de Naamloze koningin haar weg in een voor haar totaal nieuwe wereld.

Met De Naamloze koningin heeft Rebecca McLaughlin een spannende Young adult neergezet. Het is een royal fantasy met een dystopische kant, dat actuele thema’s bevat. Vriendschap is er iets zeldzaams, want tegen de juiste prijs is bijna iedereen omkoopbaar.

Het verhaal bevindt zich bij de start onmiddellijk in de juiste sfeer. Je krijgt al vlug een beeld over hoe het is om als Naamloze te moeten leven, hoe ze worden behandeld en wat ze moeten doen om te overleven. Geen vrolijk beeld. We volgen daarin de zeventienjarige Coin, die probeert te overleven en voor de jongere Hat te zorgen. Dit doet ze door te stelen. Naamlozen hebben namelijk nergens recht op, dus ook niet op een job of een huis. Ze moeten het maar redden op straat. Maar de laatste tijd worden veel kinderen vermist, dus het is er erg gevaarlijk.

De plot wordt in het begin vrij snel opgebouwd, want al na enkele hoofdstukken is het duidelijk wie de nieuwe koningin is. Dit is nodig omdat de rest van de plot zich richt op hoe de Naamloze koningin het doet op het paleis, en of ze gezien alle weerstand en vijandigheid na zes weken de troon zal bestijgen of niet. Spanning staat daarbij centraal, want er gebeurt van alles in deze weken, waarbij verschillende emoties de gemoederen beroeren. De Edelen zijn bang voor wat het betekent als een Naamloze koningin aan de macht komt… Na enkele plottwists eindigt het verhaal vrij onverwachts. Waarbij enkele vragen nog onbeantwoord blijven.

De verhaallijn gaat in hoofdzaak over waarom Coin tot nieuwe koningin is gekozen. Ze heeft toch geen naam, dus hoe kan de koning die dan uitspreken? En wil ze haar troon wel afstaan tijdens de Slag om de Troon? Daarnaast krijg je een duidelijk zicht op het totaal onrechtvaardige kastensysteem dat in Seriden heerst. De Edelen staan het hoogst in de maatschappij. Dan zijn er de Wettigen, die voornamelijk voor de Edelen werken. Als laagste kaste zijn er de Naamlozen. Zij zijn eigenlijk niemand.

De personages zijn vrij goed uitgewerkt. Voornamelijk Coin, het hoofdpersonage, wordt duidelijk neergezet, maar ook andere personages zoals Esther en Hat hebben hun eigen specifieke karakter. Degene die het meeste evolueren zijn Esther en Coin. Bij Esther zie je haar houding tegenover Coin stilaan verzachten. Coin zelf verandert het meest. Van straatmeisje dat leeft om te overleven, moet ze plots transformeren naar iemand die zich in de Edelenkring bevindt. Correcte houding en etiquette aanleren horen plots tot het dagdagelijkse takenpakket. Maar bovenal hoeft ze nu niet meer alleen aan zichzelf te denken, maar krijgt ze de kans anderen te helpen. Ze krijgt vertrouwen in bepaalde personen, en stilaan leert ze ook de betekenis van vriendschap kennen.

Rebecca McLaughlin heeft een heel aangename en eenvoudige schrijfstijl. Deze is samen met het taalniveau perfect aangepast voor de doelgroep, namelijk jongeren. Maar ook als volwassene is het een leuk boek om te lezen. Ondanks de ietwat langere hoofdstukken leest het verhaal heel vlot. Rebecca’s beeldende omschrijving van Seriden en haar inwoners maken dat je verhaal voor je ogen ziet afspelen. Het vertelperspectief vanuit de eerste persoon helpt hier ook aan mee.

De Naamloze koningin heeft mij aangenaam verrast. Ik vind het verhaal spannend en meeslepend, met daarbij intrigerende thema’s zoals o.a. ongelijkheid. Door de koninklijke sfeer waarin de verhaallijn zich bevindt doet het mij aan een soort van sprookje kennen. Al is de sfeer daarvoor misschien wel iets te grimmig. De plot vond ik boeiend, maar naar het einde toe ging het net iets te snel vooruit. Ook vind ik het jammer dat er nog enkele vragen onbeantwoord blijven. Misschien komt er nog een vervolg? In ieder geval heeft Rebecca McLaughlin een prima fantasy neergezet. Ik geef De Naamloze koningin een welverdiende vier sterren!