De nacht in de Telegraph Club

Vrijdag, 25 augustus, 2023

Geschreven door: Malinda Lo
Artikel door: Saskia Imbert

Aangename historische queer roman

[Recensie]  Malinda Lo, die met haar vrouw in Massachusetts woont, is al verschillende keren in de prijzen gevallen met De nacht in de Telegraph Club. Zo won ze onder andere de National Book Award met deze queer romance.

In De nacht in de Telegraph Club maakt de lezer kennis met Lily Hu, een Aziatisch-Amerikaans meisje dat droomt over ruimtevaart, in de  jaren vijftig in San Fransisco. Ze woont met haar ouders en twee broertjes in Chinatown, een gezellige maar gesloten gemeenschap. Lily heeft een zeer goede band met Shirley, wiens ouders een restaurant uitbaten in de wijk. Maar hun vriendschap komt zwaar onder druk te staan als Lily optrekt met Kath, ‘een wit iemand’. Als Kath haar meeneemt naar De Telegraph Club, waar voornamelijk een queer publiek komt, is Lily onder de indruk en gaat er een nieuwe wereld voor haar open. Toch duurt het nog een hele tijd alvorens ze haar ontluikende gevoelens een plaats kan geven. Maar als de puzzelstukjes uiteindelijk op hun plaats vallen, heeft dit de nodige consequenties. Door haar geaardheid keren naaste mensen zich tegen haar, maar gelukkig vindt ze uiteindelijk toch ook liefdevolle steun.

“Ze gloeide een beetje, maar dat was niet onaangenaam. De Telegraph Club voelde vertrouwder, het duister was gastvrijer. Ook de meisjes waren aardig.”

Sfeervol
Malinda Lo schetst op een vlotte en aangename manier een jaar uit het leven van Lily, 1954. Ze verweeft dit op een subtiele manier met een historische en politieke achtergrond. De sfeer van Chinatown en andere delen van San Fransisco worden goed in beeld gebracht. Hoe Lily haar ouders, Grace en Joseph, elkaar hebben leren kennen wordt ook in aparte hoofdstukken door het boek verweven. Het gehele verhaal kabbelt steeds rustig verder, zeer gemoedelijk, maar met een knap inzicht in Lily haar gevoelens. Hoe ze gefascineerd is door de Telegraph Club, waar ze zich begrepen voelt. Haar bezoek aan de club wordt uitgebreid beschreven, als lezer snuif je zo de sfeer mee op. Ook andere momentopnames zijn echt knap uitgelicht!

Doorheen het boek loopt een tijdlijn met belangrijke datums uit de geschiedenis en uit het familiegebeuren. En door het uitgebreide en informatieve nawoord kan je het verhaal ook goed situeren.

De nacht in de Telegraph Club gaat zowel over afkomst als over gender. Deze historische roman belicht belangrijke onderwerpen die tijdloos blijken te zijn. Je sluit Lily zo in je hart!

“Ze miste Kath. Ze miste het om met Kath te praten, ja, maar ze miste ook dat Kath naar haar luisterde. Een raket naar de maan leek niet zo vergezocht als Kath naar haar luisterde. Zij zorgde ervoor dat er dingen mogelijk waren die daarvóór onvoorstelbaar leken.”

—