Recensie: De opportunist

Zondag, 17 september, 2023

Geschreven door: Elyse Friedman
Artikel door: Kim Landwer Johan

’s Werelds meest doortrapte familie

Elyse Friedman is een Canadese schrijfster die al vier novelles, een gedichtenbundel en scripts op haar naam heeft staan. Ze is genomineerd voor diverse literaire prijzen. De filmrechten voor De opportunist zijn inmiddels verkocht aan Netflix. En dat dat niet meer dan logisch is, kan beaamd worden na het lezen van het boek.

Alana Shropshire is een alleenstaande moeder die haar handen vol heeft aan haar baan bij een opvangcentrum en haar dochter die veel zorg nodig heeft. Als ze verneemt dat haar steenrijke vader wil trouwen met zijn verpleegkundige Kelly McNutt, die bijna veertig jaar jonger is, doet het haar weinig. Haar twee broers zijn werkzaam in het familiebedrijf en verzoeken Alana om hen te helpen hun vader te “beschermen”. Of eigenlijk het familiefortuin. Ondanks dat ze elkaar al jaren niet hebben gesproken, wil Alana toch helpen. Nadat ze zich naar het imposante familiebuitenverblijf heeft begeven, raakt ze verstrikt in een web van leugens en geheimen.

Macht en hebzucht
Friedman heeft het verhaal zo geschreven dat het moeilijk is om het boek weg te leggen. Niet alleen vanwege de hele vlotte schrijfstijl, want er zit een goede vaart in en het kan zo als scenario voor Netflix gebruikt worden. Maar zeker ook vanwege de diverse plottwists in het verhaal. Steeds als je denkt te weten hoe het zit, blijkt het toch weer anders te zijn en dat houdt tot het einde aan. En dat alles met een dun laagje humor eroverheen.

Daarnaast is het smullen van de vele intriges en het gekonkel van de personages onderling om te zorgen dat vader niet trouwt met de jonge verpleegkundige. Ze doen er alles aan om het familiefortuin veilig te stellen. En dan is er ook nog een vermissing. Gaandeweg kom je erachter dat er nog veel niet verteld is en dat er flink wat pijn in deze familie zit. Uiteindelijk komen ook de familiegeheimen naar boven en die zijn echt heftig. Je wordt er al een beetje op voorbereid naarmate het verhaal vordert, maar het is toch flink slikken als je het leest. Je zou bijna een trigger warning op dit boek willen zetten. Deze familiegeheimen worden langzaam ontvouwen en geven dit boek een diepere laag.

Is De Opportunist dan een perfect boek? Nee, dat net niet. De schokkende familiegeschiedenis kom je langzaam te weten, maar niet hoe dit precies heeft doorgewerkt in de onderlinge verhoudingen tussen de vader, broers en zus. Het effect op de familieverhoudingen had verder uitgewerkt mogen worden, want daar had ik wel meer van willen weten.

Niettemin heb ik genoten van het boek. Mocht je een roman willen lezen met hebzucht, verstoorde familierelaties, spanning, plottwists en een iets diepere gelaagdheid dan kan ik je De opportunist absoluut aanraden. Ik waardeer het boek met 4,5 sterren.

Ook verschenen op Boeken-cast