De parel van Eva

Zaterdag, 27 juli, 2019

Geschreven door: Emilia Dziuback
Artikel door: Katelijne van Alem

Ik zag een tor in een smoking met een vlinderdasje

De auteur

[Recensie] Martin Widmark woont in Zweden en zijn boeken worden al meer dan tien jaar door een kinderjury bekroond. Ook worden zijn boeken daar het meest geleend in de bibliotheken. Zijn werken werden vertaald in meer dan 35 landen. Eerst werkte hij als leraar op de middelbare school en gaf hij Zweeds aan immigranten, inmiddels is hij fulltime schrijver.

De illustrator

Emilia Dziuback woont in Polen. Ze studeerde af aan de Academy of Fine Arts. Ze illustreerde al heel veel kinderboeken en debuteerde in 2011 met een kookboek voor kinderen. In heel Polen exposeert ze haar werk in galeries. Haar werk is in meerdere landen gepubliceerd.

Verhaal

Op een avond, als Daan moet gaan slapen, vertelt zijn oppas Eva hem een fantastisch verhaaltje. Lang geleden, toen ze pijlsnel op haar slee een heuvel afgleed, belandde ze in een tunnel van ijs die uitkwam in het Land van Geluk. Daar maakte ze kennis met reusachtige insecten en een gemene, hebzuchtige krab die kinderen dwong voor hem te werken. Maar Eva gaf zich niet zomaar gewonnen…

Opkomen voor jezelf

In dit boek lezen we over Eva en de krab. Alle kinderen moeten parels voor hem uit de oesters halen, en mogen geen plezier beleven en ze mogen niet  terug naar hun ouders. Eva bedenkt een plan om iedereen te redden. Wat zou jij doen? Zou jij een plan bedenken of zou je voor de krab werken. Dit heeft natuurlijk ook te maken met opkomen voor jezelf, hier kun je met de kinderen over praten. Doe jij vaak dingen die je niet zou willen doen en waarom dan? Hoe kom je op voor jezelf?

Familie

De grote broer van Eva verdwijnt, Tom. Heb jij zelf een broer of zus? Of hoe ziet jouw familie eruit en wie zijn je vrienden? Dit boek gaat ook over een stukje verlies. Eva raakt haar broer Tom kwijt, het boek leent zich bijvoorbeeld ook over onderwerpen als vrienden die ver weg gaan verhuizen of naar een andere school gaan. Hoe zou je dat vinden en wat zou je dan doen?

Vormgeving

Een sfeervol vormgegeven boek. Zelf lezen vanaf een jaar of 8, voorlezen kan vanaf een jaar of 6. Het verhaal is duidelijk te volgen, er staan wel veel fantasiestukken in. De insecten praten en de krab laat de kinderen voor hem werken. Dus het is goed om dat uit te leggen wanneer kinderen dat niet helemaal begrijpen. Een mooi verhaal over verdriet en geluk.

Voor het eerst gepubliceerd op DeLeesclub van Alles

De parel van Eva

De lange reis