Recensie: De prins van Toorn

Woensdag, 20 september, 2023

Geschreven door: Kerri Maniscalco
Artikel door: Demi Stein

Spannende wraaktocht in Italiaanse sferen

Wat doe je als je je tweelingzus, waar je een onwijs goede band mee hebt, overleden aantreft? Emilia maakt het mee. Wanneer Vittoria overlijdt, breekt het hart van Emilia in duizend stukjes. Het enige waar ze nog aan kan denken is het opsporen van de moordenaar van Vittoria. Om de dood van Vittoria te wreken moet Emilia zich wanen in het duister van donkere magie.

Heksen in het oude Italië
Emilia en de rest van haar familie zijn streghe, heksen die in het geheim tussen ‘normale’ mensen leven. Het verhaal start zoals vele andere heksenverhalen. Hun hekserij is geheim, familie is zeer belangrijk en de gebruikte magie komt zo nu en dan naar voren. De tweeling wordt van jongs af aan gewaarschuwd voor demonen en andere gevaarlijke bovennatuurlijke wezens. De uniekheid in dit Young Adult fantasy verhaal komt later naar voren, wanneer Emilia de Prins van Toorn ontmoet. De setting is het oude Sicilië, al worden er geen jaartallen genoemd. Door middel van kleurrijke omschrijvingen weet Kerri Maniscalco de sfeer goed over te brengen.

Koninkrijk der zonden
Het koninkrijk der zonden is belangrijk voor de plotontwikkeling van de alternatieve wereld die voortkomt uit de hel. De hel is onderverdeeld in zeven ‘huizen’, eentje voor elke hoofdzonde en onder leiding van een passende onsterfelijke demonprins.

Prins van Toorn is zo’n demonprins. Emilia ontmoet deze duistere prins in haar zoektocht naar de moordenaar van Vittoria. Toorn schijnt ook op zoek te zijn naar de moordenaar. Demonen zijn niet te vertrouwen, maar de wraakgevoelens van Emilia zijn zo sterk, dat ze zich genoodzaakt voelt om met Toorn samen te werken. Heftige gebeurtenissen, gevaarlijke creaturen en dreiging komen om de hoek kijken.

Dans Magazine

Spannend eerste deel
De prins van toorn is een spannend eerste deel. Nadat Emilia voor het eerst Toorn ontmoet volgen de heftige gebeurtenissen elkaar erg snel op. Het tempo ligt hoog, er gebeurt veel en het verhaal is onwijs spannend. Soms gebeurt er iets té veel achter elkaar, waardoor het verhaal verwarrend kan worden. Hoofdpersonage Emilia is een sterke jongedame die letterlijk vecht om de dood van haar tweelingzus te wreken, waardoor ze een zeer vermakelijk hoofdpersonage is. Prins van Toorn is zoals je verwacht van een demon: hij is duister, gevaarlijk en aantrekkelijk. Hij is echter ook plagerig en grappig, waardoor het een karakter is waar je graag meer over wil lezen.

Aan het einde van dit eerste deel zijn er nog veel puzzelstukjes die in elkaar moeten vallen, maar gelukkig is inmiddels De prins van trots, het tweede deel van de serie, vertaald. De prins van Toorn is het debuut van Maniscalco, maar zeer vermakelijk, spannend en veelbelovend voor de volgende delen. Maniscalco is een Amerikaanse auteur.  Ze stond op nummer 1 in de New York Times- en USA Today-bestsellerlijst met haar Stalking Jack the Ripper-serie en De prins van Toorn.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow.com