Recensie: De schaduwman

Donderdag, 2 november, 2023

Geschreven door: Helen Fields
Artikel door: Jacqueline Stil

Dicht bij de dodelijke gekte van een psychopaat

Dit keer geen whodunnit, maar een angstaanjagende psychologische thriller die zich afspeelt in het Schotse Edinburgh. Vanaf het begin leert de lezer de Schaduwman kennen, een gewelddadige psychopaat die gelooft dat niets hem kan deren. Hij ontvoert een vrouw en een meisje, met wie hij een huwelijksceremonie imiteert, compleet met een roze trouwjurk. Een ontvoerde man moet de rol van overleden broer spelen.

Dichtgemetselde ramen
De drie worden vastgehouden in een gebouw met dichtgemetselde ramen, waar ze stuiten op menselijke resten. De lezer is erbij als ze ontdekken in welke penibele situatie ze verkeren en als ze pogen te ontsnappen.

De tegenspeleer is forensisch psycholoog Connie Woolwine. Ze heeft moeilijke momenten gekend en heeft door een ongeluk slecht zicht. Daardoor heeft zij geleerd zich goed te verplaatsen in daders, wat van pas komt in haar werk. De ontvoeringen zijn voor haar een raadsel, maar ze gaat voortvarend te werk om te achterhalen wat er speelt en vooral waarom.

De snelheid van het verhaal is prettig, nergens is het langdradig. Toch kan het je als lezer niet snel genoeg gaan, gezien de dreiging voor de ontvoerde mensen. Knap is dat De schaduwman realistisch overkomt, met prima details en een psychische aandoening die zeldzaam is, maar die wel echt bestaat. Het verhaal is logisch, met heldere, sprekende dialogen. De lezer komt dicht bij de gekte van een psychopaat en voelt daardoor de dreiging die van deze persoon uitgaat.

De tegenstelling tussen goed en kwaad laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Met de dreiging, het geweld en de speurtocht naar de ontvoerde personen valt er genoeg te beleven.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow

D.I. Callanach 7 - Perfecte wraak