De sluipschutter van 5F

Zaterdag, 19 februari, 2022

Geschreven door: Nana Malone
Artikel door: Jeannie Bertens

Vonken spatten eraf in amusante feelgood-thriller

[Recensie] De sluipschutter van 5F is het tweede deel uit een spiksplinternieuwe serie Geheime affaires, van Nana Malone, een Amerikaanse feelgood auteur. Dit deel gaat naadloos verder daar waar De spion van 3B is geëindigd. Het is een must om de delen op volgorde te lezen. Lyra is een undercoveragent van De Firma en Marcus werkt voor Exodus, twee elkaar rivaliserende organisaties.

Maar ze zijn ook een liefdespaar geworden, een lastige combinatie als je eigenlijk elkaars vijand zou moeten zijn. In dit deel wordt er jacht op Lyra gemaakt, het lijkt wel of het haar eigen collega’s zijn die haar om willen brengen. Marcus doet zijn uiterste best om haar van zijn goede bedoelingen te overtuigen maar dat vindt ze moeilijk te geloven. Tót er iets gebeurt waardoor de schellen van haar ogen vallen en ze meedogenloos in actie komt.

Ook dit deel staat weer bol van spanning, de acties volgen elkaar in hoog tempo op. Dat levert niet alleen spektakel op tussen De Firma en Exodus. Ook tussen Lyra en Marcus knalt het op lichamelijk gebied, ze vormen dan een perfecte match. Maar is dat ook nog zo wanneer ze niet aan het seksen zijn? Lyra gaat het in dit deel ontdekken!

Nana Malone schrijft vlot en met humor. Haar verhaal staat bol van actie, Lyra is een stoere Afro-Amerikaanse vrouw, intelligent en uiterst bekwaam als undercoveragent, ze laat de kaas niet van het brood eten. Marcus is een Brit met een sexy, goed getraind lichaam. Hij doet zich voor als game-ontwikkelaar maar is in werkelijkheid ook een geheim agent. Op papier en volgens een dating-app, vormen zij een goede match, maar in werkelijkheid?

Af en toe ligt het er een beetje dik op, hier en daar wat ongeloofwaardig – met een verse schotwond toch hevig aan het vrijen gaan? – maar absoluut amusant.

Eerder verschenen op Perfecte Buren