De terugkeer van Julia Caglieri

Maandag, 17 augustus, 2020

Geschreven door: Lucia Douwes Dekker
Artikel door: Peter van Bavel

Een hartverwarmend origineel verhaal

[Recensie] Een recensent van het mannelijk geslacht, was het verzoek bij dit boek. En daar voldoe ik aan dus ontving ik het boek, bekeek het en had direct twee invallen. De eerste was het uiterlijk van het boek. Het oogt niet als een roman maar eerder als een zelfstudieboek voor de ontwikkeling van mijn innerlijke rijkdom. Het is wel mooi en ook een beetje wazig. Ik weet niet of ik dit boek zou kopen bij een bezoek aan de plaatselijke boekhandel, wanneer ik zou kopen op het zicht. En dat gebeurt vaker dan je denkt.

Mijn tweede inval betrof de titel. Het deed mij denken aan ‘De komst van Joachim Stiller’, een boek van Hubert Lampo dat op de leeslijst van mijn middelbare school prijkte. Literatuur met een hoofdletter L. Een mooi boek dat in mijn tijd in ieder geval nog werd gelezen, iets wat nu op de middelbare school nauwelijks nog gebeurt. Maar dat is een ander verhaal. Beide eerste gedachten maakten mij niet erg enthousiast om in dit boek te beginnen. De sympathieke Uitgeverij die het boek heeft uitgebracht verdient wel een enthousiaste lezer en daarop heb ik mijn vooroordelen geparkeerd en ben ik gestart in het boek.

Het boek ziet er qua indeling interessant uit. De hoofdstukken zijn gemiddeld van lengte en er wordt gebruik gemaakt van een prettig lettertype en tekstgrootte. De hoofdstukken zijn getiteld met een locatie en een tijdsaanduiding qua maand.

En waar gaat het boek over? Over Julia Caglieri, zoveel is al duidelijk uit de titel. Julia groeit op zonder moeder met haar vader Guiseppi in het Italiaanse Padua. Guiseppi’s moeder ziet Julia het liefst vertrekken en brengt Julia na de dood van haar vader onder bij haar Oom Vito en tante Elsbetta in Valencia. Julia heeft na haar vertrek uit Spanje een relatie en een prachtige job in Nederland. Een opdracht in haar rol als stedenbouwkundige brengt haar weer in contact met Valencia.

Het verhaal laat zich vertellen als een rondreis door Italië, Spanje, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Maar is meer dan dat. De ondertitel van het boek luidt: ‘Waar je woont, is niet altijd waar je hart ligt’. En juist daarover gaat het boek. Over thuisvoelen, aarden, gevoelens over het verleden en durven denken aan een toekomst. Over liefde, zorg, aandacht, familie en durf. Kortom: Over het leven zelf, in al zijn facetten.

Het verhaal is prachtig en de schoonheid van het leven van alledag wordt allemachtig mooi neergezet. Dat je regisseur bent van je eigen leven is het thema waarbij je zelf de beslissingen kunt nemen om het leven de moeite waard te maken. De genoemde verschillende locaties en een kijkje in het leven van de stedenbouwkundige én stadvernieuwingsprojecten is een boeiend extraatje. Het wordt nergens te technisch van aard waardoor het voor iedereen te volgen blijft. De soundtrack van het boek wordt gevormd door Nick Drake. Deze te vroeg overleden troubadour heeft een subtiele rol in het verhaal gekregen. De emotie die in zijn muziek zit, zit ook in het verhaal. Waarin echte mannen mogen huilen en dat is prachtig.

De achterflap van de omslag toont pretentie door te melden dat Lucia Douwes Dekker na haar vijf vorige romans gerekend mag worden tot een van Nederlands meest geliefde romanschrijfsters. Ik weet niet wie dit heeft bepaald? Maar het is een hartverwarmend origineel verhaal voor lezers en ook voor mannen een buitengewoon aansprekende romantische levensverhaal van Julia. En ik heb geleerd: ‘Don’t judge a book by its cover’, op meerdere manieren. Derhalve: Vier sterren voor een buitengewoon mooi boek.