De trollen van Leif

Zaterdag, 9 juli, 2022

Geschreven door: Pieter Koolwijk, Linde Faas
Artikel door: Sanne de Jong

De trollen komen eraan!

[Recensie] Noorwegen, het land van fjorden, gletsjers en meren, en van natuurlijk Vikingen! Maar Noorwegen is ook het land van Linde Faas, de illustrator van de boeken van Pieter Koolwijk. Door Faas werd Koolwijk geïnspireerd om een boek over ‘haar’ land te maken, en dat is werkelijk waar prachtig geworden. Ga met Ravna en Leif op Vikingen-avontuur in het boek De trollen van Leif.

Ravna en Leif wonen samen met hun ouders in een dorp ergens in Noorwegen. Zoals echte Vikingen dat doen, gaan de ouders van Ravna en Leif samen met alle andere gezonde en sterke volwassenen een tijdje weg om te plunderen. Ondanks dat Ravna nog maar acht jaar oud is, en haar broer Leif veel ouder is, krijgt Ravna de leiding over het dorp. Aan Leif heb je namelijk niet zo veel. Hij wil een skald zijn, net zoals zijn opa was. Hij wil ook liedjes zingen en verhalen vertellen, maar Leif is heel onzeker en zingt super vals. Lukt het Leif om toch van waarde te zijn en te worden wie hij wil zijn?

Pieter Koolwijk (1974) herontdekte het schrijven en debuteerde in 2012 met Vlo en Stiekel. Inmiddels zijn we acht boeken verder en won Koolwijk afgelopen jaar de Gouden Griffel voor Gozert. Hij houdt het meest van vrolijke verhalen, waar dan wel iets in moet zitten wat eigenlijk net niet echt kan gebeuren.

Linde Faas (1985) woont en werkt sinds 2017 in het noorden van Noorwegen. De natuur daar vormt een grote bron van inspiratie voor haar. Ze gaat er dan ook graag op uit in de natuur en kan urenlang tekenen bij een kampvuur.

In een boek van slechts een paar honderd bladzijden weet Koolwijk een heel compleet en allesomvattend verhaal neer te zetten. Voor mij is een boek geslaagd als je er in je hoofd een mooi beeld van kan creëren door de woorden van de schrijver. Dat lukt bij De trollen van Leif heel goed. Linde Faas heeft deze beeldvorming natuurlijk sterk ondersteund door haar rijke illustraties. Daarnaast was het simpelweg gewoon heerlijk om over Noorwegen en de Vikingen te lezen.

De personages ontwikkelen zich allemaal op hun eigen manier door wat er in het boek gebeurt. Ze veranderen ook door hoe ze op deze gebeurtenissen reageren, en dat zie je vervolgens heel goed terug in de interactie tussen de personages. Koolwijk kan als geen ander van een personage, dat anders is dan wat als ‘normaal’ gedefinieerd wordt, een held maken. Wat diegene dan een held maakt, is juist datgene wat gezien wordt als ‘anders’.

Ondanks dat het begin van het verhaal nog een beetje simpel aanvoelde, kwam daar al snel verandering in. Na een paar bladzijden wordt het verhaal vloeiender en lijkt alles meer op zijn plek te vallen. Zo zijn sommige dingen weer lekker tegendraads. Vikingen praten een ruzie namelijk niet uit, nee ze vechten het uit. Met grote stokken, die in de fik staan. Ook de trollen spelen een bijzondere rol in dit verhaal. Leif is er van overtuigd dat de trollen bestaan, ook al gelooft niemand hem. Ze lijken er misschien niet te zijn, maar als je goed kijkt kan zelf jij ze zien in de illustraties.

De illustraties verdienen ook nog een eigen, aparte benoeming (en waardering). Vooral de tekeningen waar veel kleur in is verwerkt, vielen bij mij erg in de smaak. De andere tekeningen, die wat donkerder van kleur zijn, vormen weer een goed sfeerbeeld. De tijd van de Vikingen was natuurlijk niet allemaal maar vrolijk en vol kleur.

Dus ben je op zoek naar een stoer, Vikingen-boek? Sla dan dit boek snel open, want voor je het weet hoor je “Bammer-de-bammer-de-bam!” en komen de trollen eraan!

—