De trouwe lezer

Vrijdag, 30 april, 2021

Geschreven door: Max Seeck
Artikel door: Claudia van Koolwijk

Bij dit boek is het van belang dat je goed bij de les blijft!

[Recensie] Scandinavië is een gebied waar ik nog nooit geweest ben, maar ik wil er zeker eens naar afreizen. Naast het feit dat het gebied een prachtige natuur bevat, is het ook de perfecte omgeving voor auteurs. Tot nu toe heeft ieder boek afkomstig van een van onze noorderburen mij namelijk heel wat uren vermaak opgeleverd. Ik was dan ook ontzettend benieuwd naar dit debuut van auteur Max Seeck, want van een Finse auteur had ik nog nooit iets gelezen.

In De trouwe lezer, worden verschillende moorden gepleegd en het is aan rechercheur Jessica Niemi de taak om de moordenaar te vinden. Al snel blijkt dat de moorden gekopieerd worden uit de trilogie van bestsellerauteur Roger Koponen, waarvan tevens de vrouw een van de eerste slachtoffers is.

Dit is heel kort een samenvatting van het verhaal. Veel meer moet je voordat het boek gelezen hebt ook niet willen weten. Je moet hier als lezer onwetend instappen en je laten meevoeren door de beeldende manier van schrijven die de auteur heel goed onder de knie heeft. Aan alles merk je dat Max Seeck van oorsprong filmproducent en scenarioschrijver is. Wel is het bij dit boek van belang dat je goed bij de les blijft. Zeker omdat er twee verhaallijnen met elkaar verweven worden. Deze spelen zich beiden in een andere tijd af en ik merkte dat ik even totaal de weg kwijt was nadat ik behoorlijk slaperig wat hoofdstukken had gelezen. Ik heb hiervoor ook echt even terug moeten bladeren, want het verhaal gaat in zo’n ontzettend snel tempo door dat het gewoon zonde is wanneer je net even een afslag hebt gemist.

Aan de tweede verhaallijn moest ik wel even wennen. In eerste instantie had ik het idee dat dit overbodig was, maar uiteindelijk geeft dit juist een extra boost aan het hoofdverhaal en is het wellicht ook belangrijke informatie voor de volgende boeken in deze serie. Want dat er meer boeken aankomen staat vast. Deel 2 is inmiddels in Finland verschenen en de auteur heeft aangegeven dat hij hoopt in augustus het derde deel te kunnen publiceren.

Als ik De trouwe lezer zou moeten vergelijken met andere boeken, dan denk ik dat zeker liefhebbers van de Helen Grace reeks van M.J. Arlidge dit boek zeker eens zouden moeten proberen. Persoonlijk vond ik dit verhaal nog beter door de ontzettend beeldende schrijfstijl. Naar het einde toe vond ik het wel wat minder worden. De ontknoping was erg onverwacht en naar mijn idee ietwat vergezocht. Ik kreeg hier een beetje het idee dat Seeck naar het einde toe een beetje inspiratieloos werd, maar toch alles uit de kast wilde halen om een verbluffend slotstuk te presenteren. Toch is dit voor mij zeker geen reden om het vervolg in deze serie geen kans te geven. Wat ik bovendien erg goed gekozen vond is de setting. Als lezer voelde je gewoon alsof je zelf rondliep in het koude donkere Finland en juist deze ijzige sfeer paste perfect bij de verhaallijn.

Al met al ben ik overwegend positief over het boek en staat het tweede deel zeker op mijn lijstje. Ze zeggen altijd dat men al doende leert, dus hopelijk gaan we in later werk van Max Seeck merken dat je met minder spektakel meestal een realistischer en vaak nog spannender einde kan schrijven. Dit boek beloon ik met 3.5 ster, maar ik zie zeker potentie om dit aantal te verhogen in later werk.