De verdwenen meisjes van Willowbrook

Zaterdag, 13 mei, 2023

Geschreven door: Ellen Marie Wiseman
Artikel door: Lut Delanghe

Opgesloten tussen mensen met een verstandelijke beperking

[Recensie] De verdwenen meisjes van Willowbrook van Ellie Marie Wiseman gaat over de ééneiïge tweeling Sage en Rosemary Winters. Sage en Rosemary lijken ontzettend op elkaar, maar Sage heeft altijd geweten dat er iets met haar zusje aan de hand was, dat ze beschermd moest worden. Nadat Rosemary overleden is aan een longontsteking mist Sage haar verschrikkelijk.

Maar als Sage zestien is ontdekt ze dat haar zusje helemaal niet overleden is. Ze is lang geleden naar de grimmige Willowbrook State School gestuurd, een instelling voor kinderen met een beperking. Sage gaat op onderzoek uit, vastbesloten haar zusje te vinden. Maar als ze eenmaal binnen is, blijkt Rosemary spoorloos verdwenen…en denkt iedereen dat zij Rosemary is. Kan ze ooit nog ontsnappen?

Er blijken gruwelijke misstanden af te spelen winnende muren van Willowbrook en wie er eenmaal binnen is, komt er niet gemakkelijk weer uit. Het verhaal is gebaseerd op getuigenissen want Willowbrook heeft echt bestaan. Dat maakt het extra moeilijk om de gruwel te bevatten. De auteur schreef zelf:

“Willowbrook is een bijzonder tragisch verhaal – ik kon er in deze roman slechts enkele punten van aanstippen – maar het is een verhaal dat niet mag vergeten worden.”

Schrijven Magazine

Overal is er gevaar
Ergens een beetje ongeloofwaardig dat Sage door iedereen als Rosemary aanzien wordt, je leest wel verder dat Rosemary vaak zei dat ze Sage was maar toch, als Rosemary zes jaar in dat ‘gesticht’ verbleef moeten er toch enkele verschillen op te merken geweest zijn. De toestand is er gruwelijk op alle mogelijke gebieden, koude douches en toiletgebruik, de daginvulling, de straffen, het eten, onwaarschijnlijk.

De begeleiders konden de hoeveelheid patiënten niet aan en de directeur-psychiater kon de patiënten nauwelijks volgen in hun dossier. Hij wist niet beter dan dat hij een schizofreen persoon met waanideeën voor zich had toen Sage haar situatie kwam uitleggen. Ondertussen probeert Sage ondanks haar wanhopige situatie vol te houden en sprokkelt ze waar ze kan stukjes informatie. Door haar zoektocht naar haar zus beseft ze langzamerhand dat er zich ook een moordenaar bevindt in het gebouw. Deze kennis en de onderlinge strubbelingen bij de begeleiders zorgen ervoor dat er overal gevaar dreigt.

Dat zulke toestanden doorgingen tot in de jaren ’70 en zelfs ’80 is onvoorstelbaar, het werd vergeleken met concentratiekampen.

Lees zeker ook nog de noot van de auteur! Ellen Marie Wiseman schrijft indringende historische romans waarin zij graag nieuw licht werpt op de geschiedenis. Eerder schreef zij onder andere De pruimenbomen en Olifantenmeisje. Haar boeken zijn ondertussen in achttien talen vertaald.

Eerder verschenen op Boekensite Gent