De vergeten zusjes

Zaterdag, 6 april, 2019

Geschreven door: Sara Blaedel
Artikel door: Agnes Eikema

Zij is gevonden, maar haar zus nog niet

[Recensie] In een vredig plaatsje in een bosrijke omgeving ergens in Denemarken schrikt de gemeenschap plotseling op wanneer er een dode vrouw wordt aangetroffen. Rechercheur Louise neemt de zaak van de onbekende vrouw op zich en stuit al snel op het zwakzinnigengesticht in de buurt. Het blijkt dat de vrouw al 30 jaar geleden als vermist is opgegeven.  Maar waar komt zij dan nu vandaan en daarnaast kan er nog een meer verontrustende vraag worden gesteld; waar is haar tweelingzusje?

Louise ontdekt dat beide tweelingzusjes 30 jaar geleden zijn doodverklaard in het zwakzinnigengesticht. Het kan heel goed mogelijk zijn dat het tweelingzusje nog in leven is, wat voor enige druk op de zaak zorgt.

Ondanks dat Louise het dorp en de inwoners goed kent uit haar jeugd, reageert zij afstandelijk en krampachtig op de omgeving. Het boek schetst haar cynische blik op de gemeenschap en de kortzichtigheid van de inwoners. Maar deze krampachtigheid en knulligheid dringt ook door in haar gezinsleven. Ze is overbezorgd over haar pleegzoon en de impulsieve beslissingen van haar benedenbuurman waarmee ze een innige vriendschap heeft opgebouwd. Er blijkt iets in haar jeugd gebeurd te zijn dat Louise niet kan uitschakelen. Wanneer er ook nog een oude serieverkrachter actief wordt in de buurt, blijkt de omgeving grimmiger te zijn dan ze had gedacht.

Naast de twee politiezaken wordt er in het boek diep ingegaan op het privé-leven van Louise, waardoor je haar beter gaat leren kennen. De nieuwsgierigheid wordt gewekt om te weten wat er in het verleden in het leven van Louise is gebeurd. Haar relatie met Eik slaat om van irritatie naar lust, maar in het boek wordt niet duidelijk wat er uiteindelijk met de relatie gebeurd.

Het plot van het verhaal is goed verzonnen, maar de schrijfstijl is niet altijd even fijn om te lezen. De verhalen zijn goed met elkaar verbonden.  Al met al is het een thriller met een goed, spannend verhaal waarmee je je niet zal vervelen.

Eerder verschenen op Boekenz