De verrader van Evalon

Zaterdag, 19 november, 2022

Geschreven door: Lynette Noni
Artikel door: Demi Stein

Slotdeel van de trilogie

[Recensie] In het koninkrijk van Evalon is de spanning om te snijden, een oorlog staat op het punt van uitbreken. Terwijl iedereen daar mee bezig is, maakt Kiva zich druk over haar acties. Zullen haar vrienden en familie haar kunnen vergeven en, nog belangrijker, zijn zij veilig?

Kiva moet haar gebroken hart opzijzetten voor een zoektocht naar bondgenoten, waarbij ze probeert te laten zien dat haar verraad een eenmalig iets was. Een spannende reis door Wenderdall volgt. Zullen Kiva en haar vrienden op tijd zijn met het uitvoeren van hun missie, of is het toch te laat?

Kiva en haar zorgen
In de eerdere delen komt Kiva over als een krachtig, betrouwbaar en tof personage. In deel drie lijkt het echter bijna alsof er een heel nieuw personage staat. Kiva neemt je mee in haar zorgen over wat haar dierbaren over haar denken. Dit wordt echter heel vaak herhaald, waardoor je als lezer op een gegeven ogenblik denkt ‘Oke Kiva, we weten het nu wel’. Dit is jammer want dit zorgt ervoor dat Kiva als een bijna zeurderig personage neergezet wordt en er wat irritaties opgewekt worden, iets wat juist niet gewenst is in een slotdeel.

De andere karakters
Daar waar Kiva een negatieve ontwikkeling doorgaat, maken de andere personages in het boek veel goed. Cresta, een personage die we in het eerste deel leerden kennen en van walgden, steelt nu juist harten en is omgetoverd naar een geweldig personage. Ze krijgt veel diepgang, je begrijpt waar haar gedrag in deel één vandaan komt en brengt veel humor in dit slotdeel. Cresta is een personage die in combinatie met de achteruitgang van Kiva zeer welkom was. Uiteraard zijn andere favorieten, zoals Caldon en Tip, ook weer aanwezig. Zij veroorzaken momenten waarbij je hart overstroomt van liefde of waarbij je hart een slag overslaat door de spanning!

Magische aspecten
Dit slotdeel is een rollercoaster aan emoties. Er gebeurt ontzettend veel en als lezer wordt er van je verwacht dat je goed oplet. Doe je dit niet, kan je zo de draad van het verhaal kwijt zijn. Door de actie en het avontuur in dit boek maakt het dat je door het verhaal heen vliegt, maar juist doordat er nieuwe magische aspecten naar voren komen in dit slotdeel zorgt dit ook regelmatig voor verwarring. Vragen als ‘Waar komt dit ineens vandaan’ of ‘Wat houdt dit magische aspect in’ komen dan ook voorbij en dat is jammer. Het was beter geweest om dit slotdeel af te kunnen sluiten zonder verwarring en vragen.

Debuut fantasy-trilogie
De genezer-trilogie is de eerste fantasy-serie van Lynette Noni die in het Nederlands vertaald is. Ze heeft een prettige schrijfstijl en het verhaal is goed. Door uitgebreide beschrijvingen kan je je een goed beeld vormen van de omgeving en wat de situatie is in deze wereld. Deel één blijft door de toffe setting en de spanning het favoriete deel van de serie, de andere twee delen zijn echter ook zeker vermakelijk. Noni is zeker een auteur waar ik ander werk van zou willen lezen.

De verrader van Evalon is het slotdeel in De genezer-serie van Lynette Noni, geschikt voor Young Adult en Fantasy-liefhebbers. Het is spannend, er zit veel actie in en dit wordt op een fijne manier afgewisseld met de nodige Young Adult-drama.

—

Genezer 3 - De verrader van Evalon