De zeven zussen - Atlas

Zaterdag, 3 juni, 2023

Geschreven door: Lucinda Riley
Artikel door: Ellen Claeys

Slot van de immens populaire Zeven zussen-serie

[Recensie] Atlas is het achtste en laatste deel van de populaire reeks de zeven zussen. In dit deel volgen we het verhaal van Pa Salt zelf, de vader van de zeven zussen. Dit boek heeft, net zoals de vorige delen, een verhaallijn in het verleden en één in het heden. Het verhaal begint in 1928 in Parijs. Een jongen wordt eenzaam en verzwakt gevonden in de tuin van een rijke familie. Ze halen hem in huis en vangen hem liefdevol op. Daar bloeit hij open, maar het blijft een raadsel wie hij echt is. De jongen weigert namelijk iets te vertellen over zijn verleden. Net als hij de ellende, waarvoor hij gevlucht is, bijna is vergeten, rukt het kwaad op in Europa en hij weet dat hij opnieuw op de vlucht zal moeten gaan. De verhaallijn in het heden speelt zich af in 2008, waar de zeven zussen elkaar ontmoeten aan boord van de Titan om afscheid te nemen van hun geliefde Pa Salt. Hij heeft, tot ieders verbazing, de sleutel tot het verleden toevertrouwd aan de zevende zus. Iedere waarheid die wordt onthuld, roept nieuwe vragen op. Kenden de zussen hun geliefde vader eigenlijk wel? Wat zijn de gevolgen van zijn lang verborgen geheimen?

De eerste boeken werden allemaal geschreven door Lucinda Riley. De wereld van de vele fans stond dan ook stil als bekend werd gemaakt dat ze gestorven is in de zomer van 2021. Zou dit laatste boek nog uitgegeven worden? Gelukkig werd snel bekend gemaakt dat haar zoon, Harry Whittaker, dit laatste boek zou afronden op basis van de aantekeningen van zijn moeder. Ik kan dan ook zeggen dat hij dit fantastisch heeft gedaan. Het kan niet evident zijn om zo’n groot levenswerk van je mama verder te zetten. Niet alleen het verhaal van de reeks is super. Ook de pakkende schrijfstijl van Lucinda maakte de boeken tot een groot succes. Persoonlijk zie ik niet veel verschil in de schrijfstijl tussen moeder en zoon. Het enige verschil dat ik opmerk is dat het verhaal iets trager verteld wordt dan in de vorige boeken. Moeilijk om uit te maken of dit dan door de schrijfstijl is van Harry of eerder door het verhaal zelf.

Wie is Pa Salt en waarom heeft hij de zussen geadopteerd?
In Atlas zijn alle verhalen van de vorige delen met elkaar verbonden en voor mij klopt het allemaal! Ik kan daaruit concluderen dat Lucinda Riley heel goed wist waar ze met haar verhaal naar toe wilde. Er zijn geen grote verrassingen in het boek, maar het geeft wel antwoord op alle vragen die ik tijdens de hele reeks heb gehad. Na duizenden pagina’s weet ik eindelijk wie Pa Salt nu eigenlijk is en wat er juist met hem gebeurd is. Daarnaast biedt dit deel niet alleen antwoorden, maar het gaat ook dieper in op een aantal thema’s zoals verlies, liefde en het vinden van je ware zelf. Het heeft mijn aandacht dan ook vastgehouden van begin tot einde. Heel leuk!

De personages kende ik vanuit de vorige delen en ook hier werden ze heel duidelijk en realistisch omschreven. De auteur slaagt er in je mee te nemen in hun verschillende persoonlijkheden, de onderlinge relaties en de intriges die er zijn. Hij weet de emoties levendig te omschrijven, zodat je als lezer heel hard meeleeft met de personages. Ik heb zelf een traantje moeten wegpinken.

Ik kan alleen maar besluiten dat dit een super goede afsluiting is van een mooie reeks! Harry is er in geslaagd er een mooi eerbetoon van te maken aan zijn moeder! Ik geef dan ook graag 4,5 sterren.

Eerder verschenen op Boeken-cast

De zilverboom