Dit is allemaal waar

Maandag, 1 november, 2021

Geschreven door: Lygia Day Peñaflor
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Mysterieus en divers

[Recensie] Fatima is schrijfster en een groep tieners zijn helemaal laaiend over dit boek. Miri, Penny, Soleil en Jonah zijn helemaal fan van het boek Onderstroom en vinden het daarom fantastisch als Fatima in hun buurt komt wonen en hen zelfs in haar leven laat. Ze worden gewoon vrienden met hun favoriete auteur! Na een tijd gebeurt er alleen wat drastisch: Fatima heeft alle geheimen van de tieners gebruikt voor haar nieuwe boek. Al hun geheimen zijn verwerkt in Fatima’s nieuwe boek. Heeft Fatima gewoon inspiratie gekregen door deze pubers, of is dit misbruik?

Dit is allemaal waar is een boek waar ik gemengde gevoelens bij kreeg toen ik erover las. Aan de ene kant leek dit verhaal mij heel interessant, maar de cover geeft wat meangirls-vibes. Zou ik dit boek wel goed vinden? Ik gaf het verhaal het voordeel van de twijfel, want ik was wel benieuwd hoe dit verhaal uit zou pakken. Wat zou mijn oordeel zijn over Fatima?

De manier van schrijven vond ik heel tof, aangezien er meerdere manieren van het verhaal worden beschreven. Over Soleil lees je alleen haar dagboekfragmenten, terwijl Miri en Penny juist worden gefilmd en hun verhaal doen. Tussendoor lees je ook nog stukken van het nieuwe verhaal van Fatima, waarbij de vier pubers andere namen hebben gekregen. Het verhaal is alleen haast precies zoals hun leven ging. Jonah heeft namelijk een groot geheim en is de mysterieuze jongen waar je uiteindelijk meer van weet. Dit geheim heeft Fatima dus gebruikt voor haar nieuwe boek. Kan dit eigenlijk wel, kan je zo maar iemands geheimen op papier zetten en dat afzetten als inspiratie?

Dit boek zet je enorm aan het denken, maar het maakt je ook nieuwsgierig naar het geheim van Jonah. Waarom is hij zo gesloten op school, wat is er in zijn leven gebeurd? Je komt daar halverwege het boek wel achter, maar het is erg interessant om te zien hoe andere personages daar op reageren. Ik zag de plottwist aan het eind wel aankomen, maar alsnog zette het mij enorm aan het nadenken. De personages zijn ook heel wisselend: de ene heeft een hekel gekregen aan Fatima, terwijl de ander het juist voor haar opneemt. Is Fatima nou onschuldig of niet? Dit verhaal geeft daar geen antwoord op, maar laat jou je eigen mening vormen.

De personages hebben inderdaad wel wat weg van populaire meisjes op high school met de standaard mysterieuze nieuwe jongen. Dat kon mij op sommige punten wel wat storen, maar het paste wel bij het verhaal. Ik snapte alleen niet volledig de hele obsessie rondom Fatima. Deze pubers zijn echt diehardfan en deelden alles met hun favoriete auteur en hadden zelfs de huissleutels van Fatima, wat ik eerlijk gezegd wat absurd vond. Kan je werkelijk zo als groep zo obsessief zijn? Ik had er zo mijn twijfels over. Fatima was ook een heel intrigerend personage, aangezien ze vrij wispelturig kon handelen.

Dit is allemaal waar is een boek met zowel goede als slechte kanten. Ik vond het gaaf om mijn eigen mening te vormen, maar de geheimen waren niet heel extreem en de ontknoping was ook te verwachten. De verschillende vormen van verhaal vond ik wel heel bijzonder (een boek in een boek, dat wel het verhaal van de personages beschrijft? Dat is vrij uniek). Voor de mensen die eens hun eigen oordeel willen geven over het verhaal zonder een bepaalde kant op geforceerd te worden, is dit het ideale boek. Mysterieus, divers en een verhaal dat je niet snel laat liggen!

Eerder verschenen op Nerdygeekyfanboy