Recensie: Dodelijke afloop

Vrijdag, 17 november, 2023

Geschreven door: Stig Abell
Artikel door: Joop Liefaard

Verfrissend en onvoorspelbaar, maar je raakt niet op het puntje van je stoel

Dodelijke afloop is een redelijk spannende thriller die zich afspeelt op het idyllische Engelse platteland. Hoofdpersoon is Jake Jackson, een voormalig rechercheur die een erfenis van zijn oom ontvangt, de statige boerderij Little Sky in het dorpje Caelum Parvum. Hij besluit zijn baan bij de Londense politie op te zeggen, zijn vrouw te verlaten en in Little Sky een nieuw en rustig leven te beginnen. De gewenste rust wordt echter verstoord wanneer de botten van een jonge vrouw worden ontdekt tijdens een jaarlijkse speurtocht.

Als blijkt dat het om een moord gaat komen Jake’s detective-instincten naar boven en begint hij een onderzoek. Hij landelijke dorpje blijkt niet zo idyllisch te zijn is als het lijkt. Duistere geheimen zijn verborgen onder het oppervlak. Jake moet samenwerken met de plaatselijke dierenarts om de waarheid te onthullen.

Complex maar sympathiek
Dodelijke afloop is de debuutthriller van de Engelse journalist Stig Abell. Hij is literair journalist en een echte thrillerliefhebber. Het boek is goed geschreven. De stijl is sfeervol, beschrijvend en verfrissend. De dialogen zijn natuurlijk, zonder veel franje. De personages worden goed beschreven. Jake en Livia zijn complexe maar heel sympathieke hoofdrolspelers van wie je je een goede voorstelling kunt maken. De beschrijving van Little Sky, Caelum Parvum en het Engelse platteland in de regio waar het verhaal zich afspeelt, is beeldend, bijna magisch.

In de eerste hoofdstukken maakt de lezer kennis met de personages, de nodige achtergrondinformatie te verstrekken en een idee te geven van de omgeving. Dit leest heel aangenaam, maar is wat uitgesponnen waardoor het echte misdaadverhaal pas laat op gang komt. Dodelijke afloop is meer een misdaadroman dan een thriller. De plot is origineel en kundig uitgewerkt. De ontknoping is onvoorspelbaar en vooral boeiend. Maar spanning in de zin dat je op het puntje van je stoel zit, ontbreekt.

Ook verschenen op Pagina 85