Dromen van het strandhuis

Dinsdag, 31 augustus, 2021

Geschreven door: Mary Alice Monroe
Artikel door: Patrice van Trigt

Hartverwarmende roman

[Recensie] In Terug naar het strandhuis hebben we het verhaal van Lovie, haar dochter Cara en Toy kunnen lezen. Laatstgenoemde werd liefdevol opgenomen toen ze nergens anders heen kon als tiener. Tussen de vrouwen ontstond een warme band die vijf jaar later nog steeds gekoesterd wordt.

In dit tweede deel van de Strandhuisreeks staat Toy centraal. Deze jonge moeder woont met haar dochtertje Olivia in het geliefde strandhuis waar ze destijds door Lovie en Cara in de armen werd gesloten. Toy heeft veel fijne herinneringen aan deze bijzondere plek, pal aan het strand.

Nu ze zelf moeder is, heeft ze de liefde voor de schildpadden en het zeeleven overgebracht op haar dochtertje én er haar werk van kunnen maken. In het aquarium kan ze haar passie kwijt wanneer een gewonde moederschildpad hulp nodig heeft. Met haar kennis en de hulp van het schildpaddenteam gaat ze aan de slag. Haar toewijding valt op bij Ethan die als bioloog aan het aquarium is verbonden.

Wederom heeft Mary Alice Monroe een prachtig meeslepend verhaal geschreven. Ook nu rolde er geregeld een traan over mijn wang van ontroering terwijl de zomer aan het strand zich voltrekt. Dromen van het strandhuis is niet alleen een mooie roman waar romantiek een prominente plek heeft maar het laat ook zien dat er ruimte is voor alle andere facetten van het leven. Er zijn meevallers en tegenslagen, dromen en nachtmerries, die het leven tot een ware uitdaging kunnen maken.

Net als in het eerste deel van deze serie staat de warme (familie) band centraal. Tussen ouders en hun kinderen, tussen liefdespartners, familieleden of vrienden, het van elkaar houden en het onvoorwaardelijk voor elkaar zorgen is essentieel in dit verhaal. Zonder zoetsappig te worden is dit boek een heel realistische weerspiegeling geworden van het leven, waarin vriendschap en vertrouwen hand in hand gaan. Erg mooi.

Hoe sterk de vrouwen in deze serie zijn, dat blijkt snel. Ze komen voor beslissingen te staan als het aankomt op de liefde maar ook het ongewild kinderloos zijn, rouwverwerking, scheiding, alleenstaand ouderschap, carrière maken en de zorg voor onze toekomst. Toy krijgt als alleenstaande moeder te maken met keuzes die heel herkenbaar kunnen zijn voor andere single ouders. Maar ook Cara en Brett krijgen het flink voor hun kiezen wanneer hun toekomstplannen onder druk komen te staan. Iedereen heeft zo zijn twijfels, vraagstukken en uitdagingen.

Stuk voor stuk vond ik iedereen bijzonder qua rolverdeling. Tijdens het lezen word je niet alleen meegetrokken in de prachtige, beeldende sfeerschetsen en het natuurgeweld maar voel je je vooral een van hen en dat was in het eerste boek ook meteen het geval. De manier waarop de auteur haar verhaal brengt is zeker een pluspunt. Ze gebruikt geen moeilijke woorden of ingewikkelde wetenschappelijk feiten om iets duidelijk te maken. Zelfs het maritieme leven, de flora en fauna, is volkomen begrijpelijk en helder beschreven. Daardoor is het boek ook nog eens erg leerzaam. Ook dat is een dikke plus.

Mary Alice Monroe heeft de gave haar liefde voor Moeder Natuur bijna tastbaar te beschrijven en over te brengen. Hier blinkt ze echt in uit. Liefhebbers van auteurs zoals Sarah Lark (Rata Station-serie) en Jennifer Donnelly (De Rozentrilogie) zullen deze auteur ook zeker waarderen omdat ze zoveel meer biedt dan alleen een liefdesverhaal. Alles klopt gewoon.

4,5 dikke sterren voor deze hartverwarmende roman. Ik kan niet wachten op het derde deel.

Het strandhuis 2 - Dromen van het strandhuis