Moose Springs 2 - Droomman

Vrijdag, 26 maart, 2021

Geschreven door: Sarah Morgenthaler
Artikel door: Patrice van Trigt

Dit soort boeken zijn nooit dik genoeg…

[Recensie] Na Droomvakantie, het heerlijke eerste deel in de Moose Springs trilogie, viel Droomman op de mat. Het boek dan toch…

In dit verhaal staat de beste vriendin van Zoey in de spotlights. Lana Montgomery is 32, ze is vastgoedtycoon en de erfgenaam van de Montgomery Group. Haar werk vraagt veel van haar en het concept van een familiebedrijf drukt enorm, ook op haar privéleven. Vanaf haar jeugd is ze helemaal verliefd op het stadje Moose Springs, het voelde altijd als thuiskomen en ze kent de locals goed. Moose Springs in Alaska is afhankelijk van het toerisme. Dit gegeven is broodnodig maar intens gehaat door minstens de helft van de bewoners en ondernemers, daar hebben we in het eerste deel al kennis mee kunnen maken. De achterliggende gedachte is dat men het stadje zo ongerept mogelijk willen houden en vooral niet toegeven aan het grote geld dat de overwegend steenrijke toeristen met zich meebrengen. Het is al erg genoeg dat het resort van de familie Shaw er is. Maar Lana ziet een ontwikkeling die haar zorgen baart en ze besluit in te grijpen. Hiermee scoort ze geen punten bij de inwoners, iets waarvan ze hoopt dat dat te zijner tijd verandert. Maar het wordt haar allemaal wel heel moeilijk gemaakt. Ziet nou niemand wat ze wil doen?

De financiële injectie die Moose Springs heel goed kan gebruiken is een doorn in het oog van een flink aantal bewoners. Aangevoerd door Graham, die overigens goed bevriend is met Lana, vallen de plannen niet goed in de smaak. Dat het stadje behouden kan worden en verzekerd is van welvaart zodat iedereen de vruchten zal plukken, wil er niet in. Wanneer Lana onverwacht bijval krijgt van Rick doet dat veel met haar. Ze kent hem natuurlijk van het poolcafé maar wil hem graag nog beter leren kennen.

Rick is sinds twee jaar alleen en leidt een teruggetrokken leven. Hij was altijd al onder de indruk van de doortastende Lana en nu moet hij toegeven dat hij haar leuker dan leuk vindt. Wanneer hij ziet hoe zijn stadsgenoten zich tegen haar keren, trekt hij partij voor haar. Rick ziet de voordelen van haar plannen en is overtuigd dat de rest dat ook gaat zien, als ze maar goed genoeg kijken.

Nu het tegen de feestdagen loopt organiseert Rick het jaarlijks pooltoernooi. De organisatie wordt overschaduwd door vernielingen in Moose Springs, volgens Easton aangericht door een mysterieuze en vooral ongrijpbare eland: Santa Moose. Lana ziet een kans en belooft het dier te vangen voordat het Kerst is. Als het haar lukt de eland te vinden denken de bewoners vast anders over de zaken.

Gelegen in de prachtige bergen van Alaska ligt het idyllische Moose Springs. Het stadje waar Zoey en Graham elkaar vonden in Droomvakantie. Ook nu speelt de grillige natuur een grote rol in het verhaal. Het onvoorspelbare weer zorgt ervoor dat de personages in bepaalde situaties terechtkomen die uitlopen op drama, óf een romantische/hilarische wending. Wanneer Lana en Rick voor het eerst afspreken loopt dat meteen al heel anders dan gedacht dankzij Moeder Natuur. Dat ze daarmee op een meest afzichtelijke locatie terechtkomen was zo beeldend beschreven dat je alles zonder moeite voor je ziet voltrekken. Ik kijk nu heel anders tegen lokale lekkernijen aan, vooral als ze uit Alaska komen. Maar ook de capriolen die men uithaalt t.a.v. de jacht op Santa Moose zijn ronduit grappig. En hoe wonderlijk is het dan om te lezen dat de auteur hele serieuze zaken daar moeiteloos mee afwisselt. Voor een feelgood dé perfecte mix.

Maar Droomman heeft meer dan dit. Het verhaal laat duidelijk doorschemeren hoe belangrijk de natuur is. Een boodschap die ik de laatste tijd vaker een rol zie spelen in boeken. Dit verhaal is doordrenkt met romantiek, humor, rariteiten en familiegekonkel met de meest uiteenlopende personages. Hét ideale recept voor een heerlijke feelgood. De vlotte schrijfstijl en de grappige sneren onder elkaar maken dat ook dit boek leest als een trein. Boeken als deze kan ik blijven lezen, heerlijk!

Droomvakantie vond ik echt een geweldige binnenkomer, Droomman is qua setting minder verrassend doordat je al het e.e.a. kent, maar het verhaal van Lana en Rick is ook erg leuk. Ik kan me nog voldoende andere locals voorstellen waar je een boek over kunt schrijven. (Tip en welgemeend advies aan de auteur )

Het recept van deze trilogie lijkt te zijn dat een vrouw van buiten Moose Springs een man uit het stadje ontmoet én valt voor het natuurgeweld. Een mooie combinatie die duidelijk goed uitpakt. Ook van Droomman heb ik genoten. Op naar het laatste? deel Droomuitzicht! 3,5 ster. Een aanrader voor liefhebbers van Virgin River en Redwood Ridge! Dit soort boeken zijn nooit dik genoeg…

Moose Springs 3 - Droomuitzicht

Moose Springs 1 - Droomvakantie