Recensie religie: Een gegijzelde monnik

Maandag, 22 april, 2024

Geschreven door: Jacques Mourad, Amaury Guillem
Artikel door: Evert van der Veen

Navolger van Jezus

Jacques Mourad is priester in een oud klooster in Syrië en wordt in 2015 door jihadisten ontvoerd. In dit boek beschrijft hij zijn ervaringen gedurende de kidnapping wanneer hij met anderen wordt meegenomen. Abouna Jacques die in dit boek Een gegijzelde monnik zijn verhaal vertelt, zegt over Jacques Mourad: “Op de meest donkere momenten kende hij het kruis. Maar hij begreep ook dat hij het niet alleen moest dragen. God stond aan zijn zijde. Hij was zijn Simon van Cyrene. Hij was zijn Veronica” (p. 14).

Confrontatie
In dit boek komt de oorlog in Syrië op menselijke schaal dichterbij. Er is een ingrijpende confrontatie tussen een zachtmoedig christen en ideologisch verharde moslims. Het zijn twee totaal verschillende werelden van leven en denken waarin de houding van Jacques Mourad indruk maakt op de lezer en groot respect afdwingt. Hij blijft in de benarde omstandigheden waarin hij terecht komt, kracht en rust putten uit zijn christelijk geloof en is zich daar misschien wel meer dan ooit tevoren van bewust. Jacques Mourad komt naar voren als een diep spiritueel mens die vanuit een innerlijke rust de omstandigheden aanvaardt al is hij natuurlijk ook mens met angst en wanhoop.

Zijn geloof in de context van de oorlog komt in deze passage goed naar voren: “Christen zijn is geen identiteitskaart. Christus volgen is geen politiek programma en noch minder een militaire manoeuvre. Wapens dragen, legers oprichten, is nooit evangelisch. Natuurlijk kan men christen zijn en zich engageren in het officiële leger van een land om het te verdedigen als het aangevallen wordt: dat is respectabel en legitiem! Maar christelijke milities oprichten die het kruis nemen als standaard en van dit symbool van ultieme liefde een oorlogswapen maken, nee!”(p. 80).

Geseling
Hij ondergaat een zware geseling maar blijft zoeken naar de betekenis van zijn geloof in deze wanhopige situatie en ervaart de kracht van God in deze moeilijke tijd: “Herhaaldelijk tijdens onze gevangenschap in Raqqa ervaar ik Gods nabijheid, zelfs als ik wanhopig ben en het gevoel heb dat mijn naasten me vergeten zijn” (p. 107). Steeds is hij uit op de dialoog met degenen die hem in hun macht hebben voor zover de omstandigheden dat toelaten. Tegen alle verwachtingen wordt hij onverwacht vrijgelaten, keert dan terug naar het klooster dat zwaar onder verwoestingen heeft geleden en begint met de herbouw.

Een gegijzelde monnik is een bijzonder boek met een intens christelijke sfeer van spiritueel getinte liefde, vertrouwen op God, leven uit de navolging van Jezus en een sfeer van verzoening in de harde context van oorlog.

Leesadvies voor jongeren

Lees het indrukwekkende verhaal van een christen die kracht put uit z'n geloof tijdens een ontvoering door jihadisten