Een huis vol vragen

Donderdag, 3 oktober, 2019

Geschreven door: Rob van Dorssen
Artikel door: Severine Lefebre

Een leuk en spannend verhaal

[Recensie] Johan Verbruggen leidt een rustig leventje. Dit verandert wanneer hij bericht krijgt van het overlijden van zijn vader, waar hij weinig contact mee had. Vanaf dat moment verandert het leven van Johan drastisch. Geheimen komen aan de oppervlakte, en het verleden achtervolgt hem op harde en angstaanjagende wijze.

Een huis vol vragen is het debuutboek van Rob van Dorssen. Een spannende literaire thriller die zich afspeelt in Nederland en Zuid-Frankrijk. Eerder schreef Rob voor een programma op NPO radio 1 een roman in 140 woorden. Dit was de aanzet tot het schrijven van deze huidige thriller. Achteraan in het boek kun je dit kortverhaal, Schakel in vriendschap, terugvinden.

Een huis vol vragen draait hoofdzakelijk rond Johan en het onderzoek dat hij voert. Zijn leven wordt compleet overhoop gegooid na de dood van zijn vader. Hij wordt achtervolgd, aangevallen en er wordt ingebroken in het huis van zijn vader. Johan heeft geen idee wat er speelt, het enige wat hij ontdekt is een oud krantenartikel van een diamantroof. Hij besluit daarop naar de politie te stappen. Gaandeweg komt hij steeds meer te weten, al komt zijn leven daardoor ook steeds meer in gevaar. Gelukkig kan hij rekenen op agente Lara, waar hij een boontje voor heeft.

De plot van het boek is intrigerend en goed uitgewerkt. Beetje bij beetje krijg je als lezer stukjes informatie over wat er met Johan gebeurt. Er zijn daarbij twee verhaallijnen die continu door elkaar heen lopen. Enerzijds de zoektocht naar diegene die Johan naar het leven staat, wat verband houdt met de diamanten, en anderzijds de geheimen die zijn vader voor hem verborgen heeft gehouden. Hoe verder het boek vordert, hoe duidelijker alles wordt. Het verhaal eindigt uiteindelijk met een erg spannende maar deels voorspelbare ontknoping.

Door de vele gebeurtenissen die Johan meemaakt, is de spanning onmiddellijk van in het begin aanwezig. Daarnaast is het alsof je zelf mee zoekt met Johan naar de waarheid en je stap voor stap alle puzzelstukjes mee in elkaar steekt. Dat maakt dat de spanning erg aanwezig blijft en je steeds verder wilt lezen. Een vleugje romantiek maakt het verhaal daarbij nog iets luchtiger. Dat breekt de spanning af en toe, wat zeker welkom is in een boek boordevol actie.

Ook de schrijfstijl is erg aangenaam. Rob van Dorssen schrijft op een erg begrijpelijke en eenvoudige manier. Je krijgt als lezer mee zicht op hoe het onderzoek door zowel de politie als Johan verloopt. Al zijn bepaalde puntjes misschien niet echt heel realistisch, zoals de informatie die agente Lara deelt met Johan, zodat hij zelf op onderzoek kan uitgaan. Niettemin is dit hetgene wat het verhaal zo spannend maakt en zorgt voor een beeldende beschrijving van de gebeurtenissen. Je ziet het verhaal als het ware voor je ogen gebeuren.

De titel en cover vind ik goed passen bij de inhoud van Een huis vol vragen. Johan probeert namelijk antwoorden te zoeken in het huis van zijn overleden vader, vooral na alle gebeurtenissen waarmee hij te maken krijgt. Alles draait rond diamanten, wat op verschillende manieren in het boek aan bod komt. Een minpunt vind ik de erg kleine druk van het boek. Dit had zeker een stukje groter gekund, vooral omdat het verhaal slechts 179 pagina’s telt. Een wat ruimer formaat zou in mijn ogen praktischer zijn. De roman in 140 woorden, Schakel in vriendschap, die zich achteraan het boek bevindt, is wel een leuk en interessant extraatje.

Ik ben heel blij dat ik de kans kreeg om de debuutthriller van Rob van Dorssen te lezen. Op voorhand wist ik niet goed wat ik moest verwachten, maar eenmaal erin begonnen vond ik het een leuk en spannend verhaal. Ik kon zelf mee op zoektocht met Johan. Dat was fijn. Het boek las erg vlot, de hoofdstukken waren lekker kort, maar toch mocht de plot van mij zeker iets complexer zijn. Ik had namelijk al snel door naar waar het verhaal toeging, terwijl ik graag nog wat langer in spanning had willen blijven. Maar ik vond het verhaal daarom niet minder goed hoor, ik las het met veel plezier. Daarom geef ik Een huis vol vragen een mooie 3,5 sterren.