Een museum om nooit te vergeten

Zaterdag, 7 januari, 2023

Geschreven door: Coco & June
Artikel door: Saskia Imbert

Origineel prentenboek over troost en kunst

[Recensie] Coco & June was een dj-naam die ze ooit eens samen hadden bedacht. Maar Karen Leten en Barbara Soenen, die een passie voor schilderkunst delen, geven nu prachtige prentenboeken uit onder deze naam. Ze werkten beiden aan zowel de tekst als de illustraties van Een museum om nooit te vergeten.

Op de titelpagina ziet de lezer een klein altaartje met een kaars, bloemen, een halsband, speelgoedjes én een foto van een hondje. Dat is Tommy. Het hondje is enkele weken geleden gestorven en prinses Flo is nu zeer verdrietig. Niets of niemand kan haar opvrolijken.

“’Ik ben gewoon zo bang, papa,’ vertelt het prinsesje aan de koning, ‘dat ik Tommy zal vergeten.’”

De koning heeft een mooi idee. Hij doet een oproep aan alle kunstenaars om een kunstwerk te maken ter ere van Tommy. Er komt enorm veel reactie! Elk kunstwerk is weer anders. Groot, klein, kleurrijk, een beetje gek,… een mengeling van schilderijen, beeldhouwwerken en zelfs performances vinden hun weg naar het kasteel. Er komt ook een kunstenaar langs met een schilderij van een kat, zijn huisdier dat ook overleden is. Zo ontstaat een mooi en hartverwarmend gesprek tussen prinses Flo en de kunstenaar over het gemis van een huisdier, over mooie herinneringen.

Uiteindelijk lijkt het paleis net een museum… Een museum om nooit te vergeten.

Coco & June hebben enorm veel aandacht besteed aan details. Als lezer ontdek je telkens weer nieuwe dingen bij het doorbladeren van het boek. Het is vooral heerlijk om mee tussen de kunstwerken te duiken. De auteurs introduceren zowel bekende als minder bekende kunstenaars. Sommige werken zijn meteen duidelijk, andere vragen wat meer aandacht en fantasie. De blauwe werken Yves Klein, de beeldhouwkunst van Camille Claudel, de performancekunst van Marina Abramović,… maar ook René Magritte, Pablo Picasso en Salvador Dali brengen een bezoek aan het kasteel. Wat een mooie mengeling van klassieke en moderne kunst!

Een fijne zoektocht
De afbeeldingen zijn vaak paginagroot. De illustraties zijn zeer realistisch, met een knipoog naar de kunstenaars. Welk kunstwerk herken jij?  Dit is een fijne zoektocht voor jong en oud. Gelukkig is er een lijst van de betreffende kunstenaars, een tachtigtal, achterin het boek opgenomen. Een fijne manier om nieuwe werken en namen te leren kennen. Maar het is ook verbazingwekkend dat één thema, een hond, op zoveel verschillende manieren in beeld kan worden gebracht.

Een museum om nooit te vergeten is een veelzijdig boek, voor alle leeftijden. Enerzijds is het een prachtig én origineel verhaal over het verwerken van verdriet. Op welke manier kun je gemis een plaats geven? Maar het is ook een knap en interessant boek over kunst. Als lezer moet je zelf een beetje op zoek gaan, maar dat geeft een extra fijne meerwaarde aan dit prentenboek. Sprookjeselementen speels verwerkt met kunst, een absolute aanrader!

Leesfragment

—