Recensie thriller: Eerherstel

Donderdag, 25 januari, 2024

Geschreven door: Michael Connelly
Artikel door: Joke Zwier

Heel vertrouwd hoe Amerikaanse helden strijden tegen onrecht

Is het mogelijk om onschuldig in de cel te zitten voor een misdrijf dat je niet begaan hebt? Een van de meest spraakmakende zaken is misschien wel die van de zes van Birmingham die jarenlang onschuldig in Engeland in de cel zaten. Maar ook in eigen land komt dit voor, onder druk bekennen en zonder overtuigend bewijs veroordeeld te worden. Iets in wat in de Verenigde Staten niet anders is.

Lincoln advocaat
In Eerherstel, het zevende deel in de Mickey Haller-serie van Michael Connelly, voeren strafpleiter Haller en zijn assistent Harry Bosch de spraakmakende zaak Lucinda Sanz . Zoals in elk deel werkt Haller vanuit zijn Lincoln. Dit keer is zijn halfbroer Bosch als chauffeur in dienst om zo een ziektekostenverzekering te krijgen. Haller zit naast hem, terwijl hij brieven doorneemt die Bosch van tevoren screent op wel of niet aannemen. Lucinda is veroordeeld voor de moord op haar ex-man, hulpsheriff Robert Sanz. Haller dient een habeas procedure in om haar zaak te herzien, waarbij hij van alle kanten tegengewerkt wordt.

Kwetsbare indruk
Het verhaal bestaat uit veertien delen en wordt rustig opgebouwd.  Langzaam leren we de achtergrond van Lucinda kennen en de druk die op haar uitgeoefend is om te bekennen. Het boek bevat korte hoofdstukken en door de beschrijvende stijl van Connelly is het net alsof jezelf in de rechtszaal aanwezig bent. De personages komen realistisch over. Wat opvalt is dat Bosch een kwetsbare indruk maakt. Haller probeert hem steeds een hart onder de riem te steken, maar Bosch laat zich niet echt uit over zijn behandeling tegen kanker. Zijn blik is echter nog steeds scherp en tegenstrijdigheden pikt hij snel op.

Interessante en geloofwaardige juridische thriller
Eerherstel is een interessante en geloofwaardige juridische thriller, een echt rechtbankverhaal vol juridische termen die goed uitgelegd worden. Duidelijk wordt dat het Amerikaanse recht heel anders in elkaar steekt dan het Nederlandse – lees ingewikkelder. Corruptie, Geofencing, Artificial Intelligence en bende-gerelateerde bedreigingen heeft Connelly op een kunstige manier in het boek verwerkt.

Ons Amsterdam

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow