Eiland van geheimen

Zaterdag, 20 augustus, 2022

Geschreven door: Rachel Rhys
Artikel door: Lisanne Ortsen

Waan jezelf in een web van leugens en mysteries

[Recensie] Rachel Rhys debuteerde in 2020 bij het Nederlandse publiek met haar spannende, historische roman Fatale erfenis. Deze auteur schrijft onder het bekende pseudoniem Tammy Cohen wat het genre psychologische thriller betreft én Tamar Cohen waarmee ze literaire, hedendaagse romans schrijft. Inmiddels zijn in totaal zes boeken van haar hand vertaald.

“Mijn zusje is het enige voorbeeld dat je nodig hebt om te zien wat het soort liefde van mijn moeder kan aanrichten.”

Het is 1957 en de net afgestudeerde Iris werkt als secretaresse bij een groot bedrijf. Tot haar grote spijt moest ze haar geliefde kunstacademie gedag zeggen omdat haar ouders er geen toekomst in zagen. Om haar tekenwerk te blijven uitoefenen neemt ze opdrachten aan om portrettekeningen te maken. Hier wordt haar talent al gauw opgemerkt en krijgt ze een uitnodiging om een bruiloft Havana te portretteren.

Aangekomen in Cuba merkt ze al snel dat haar verwachtingen en haar ideeën van een zwoele zomer aan een hagelwitte strand en een azuurblauwe lucht getemperd worden. In plaats daarvan krijgt ze te maken met families die zich in een slangenkuil bevinden en duistere zaakjes die het daglicht niet kunnen verdragen. Kan ze zich staande houden in een broeinest van geheimen en leugens?

“Iedereen kan een goed gelijkend portret maken, maar een portret dat laat zien wie iemand is, dat is iets anders”

Ondoorgrondelijk
De schrijfstijl van Rhys is bijzonder prettig om te lezen. Het wordt voornamelijk geschreven vanuit het perspectief van hoofdpersoon Iris die als portrettekenaar met vele personages te maken heeft. Hierdoor krijgt ze vaak – ongewild en onbedoeld – te maken met roddels en emotionele chantage. Gedurende het verhaal blijft het boek iets mysterieus houden.

De sfeer die op dit eiland hangt is gespannen en voelbaar voor elke lezer. Dit boek speelt zich nog net in de tijd af dat Cuba onder het regime staat van dictator Batista die de touwtjes strak in handen had. De bewoners zijn wantrouwend en worden steeds grimmiger. Ook in de aanloop richting de bruiloft merkt de hoofdpersoon dat je uiterst discreet moet zijn en niet zomaar iemand kan vertrouwen.

Ondanks deze onrustige tijd in Havana en de revolutie die op het punt staat te beginnen onder leiding van Fidel Castro, bloeit er toch nog een liefde én een sterke vriendschap op. Dit heeft de auteur goed weten te combineren met de aanwezige vijandigheid en maakt dat trouw en loyaliteit een mooie tegenhanger is in dit verhaal. Het geeft het boek wat meer kleur en bevat zo eigenlijk alle ingrediënten voor een sterk verhaal.