Er is een kans

Zaterdag, 17 oktober, 2020

Geschreven door: Richard Russo
Artikel door: Paula van Mourik

Hoe het lot letterlijk levens bepaalt

[Recensie] Er is een kans is een roman, maar leest zeker ook als een thriller. 1 december 1969, de dienstplichtloterij bepaalde wie zich moest melden voor uitzending naar Vietnam. Drie jongens in de keukenploeg van een studentenhuis keken met het hele team naar de live uitzending op tv . Zij beseften dat het lot het verloop van hun levens zojuist had bepaald. Leuk is. hoe schrijver Richard Russo zijn eigen ervaring van die avond verwerkt heeft in het verhaal.

Er is een kans gaat over Lincoln, Teddy en Mickey, die elkaar eind jaren zestig leren kennen op de universiteit. Omdat zij niet van rijke komaf zijn, werken ze in de keuken van een studentenhuis. In de proloog laat Richard Russo de lezer kennismaken met de drie mannen, doodgewone mensen zoals altijd in zijn boeken. Lincoln, zoon van een mede-eigenaar van een kleine kopermijn, Teddy, zoon van twee overwerkte docenten en Mickey, zoon van immigranten en woonachtig in een ruige arbeidersbuurt. Over hun levens na hun afstuderen laat Russo weinig los en dat is jammer.

Heimelijk verliefd

Rode draad in het verhaal is de mysterieuze verdwijning van Jacy Calloway, waar de jongens alle drie heimelijk verliefd op zijn.  Alhoewel Jacy verloofd is met een andere jongen, gaat ze regelmatig op stap met de drie musketiers, zoals ze de jongens noemt. In mei 1971 besluiten de vrienden om na hun afstuderen nog één laatste weekend samen door te brengen in het vakantiehuis van Lincolns ouders op het eiland Martha’s Vineyward. Ook Jacy wordt uitgenodigd. Het weekend eindigt het dramatisch doordat Jacy spoorloos verdwijnt.

Het verhaal begint meer dan veertig jaar na het weekend op Martha’s Vineyard, als de vrienden voor een reünie bij elkaar komen in hetzelfde vakantiehuis als in 1971. Tijdens het weekend houden ze zich maar met één vraag bezig: wat is er met Jacy gebeurd? Tijdens het weekend gaan de drie vrienden hun eigen weg. Dat verbaasde mij, want oude vrienden die elkaar zo lang niet hebben gezien, hebben toch veel te bespreken samen? Terwijl ze over het eiland dwalen, gaan hun gedachten naar Jacy en naar hun laatste weekend samen voordat hun volwassen leven begon. Ze proberen er elk op een eigen manier achter te komen wat er lang geleden is gebeurd. Er is een kans zo geschreven dat je je als lezer van alles in het hoofd haalt over het lot van Jacy. Gelukkig gunt Russo zijn publiek een antwoord op deze vraag.

Eerder verschenen op Hebban

Er is een kans

Mohawk