Recensie: Religie: Europa en de weg

Woensdag, 24 april, 2024

Geschreven door: Hendrie van Maanen
Artikel door: Evert van der Veen

Beeldmomenten uit de christelijke geschiedenis

Hendrie van Maanen, docent Europese cultuur aan de Christelijke Hogeschool in Ede geeft in 53 items een bondig en boeiend overzicht van de geschiedenis van het christendom in met name Europa. Dit boek Europa en de weg is zeer overzichtelijk opgezet en heeft zes delen, beginnend met De oude weg, over het begin van de kerk, en eindigend met Het einde van de weg?, dat onze tijd beschrijft. De basis voor ieder item is een afbeelding met daarbij een kort verhaal. Ieder deel wordt ingeleid met een heldere kaart een een korte introductie. Het boek heeft een prettige layout waarin de citaten per item er duidelijk uitspringen. De tekst is helder en compact geschreven en moet gezien worden als een korte kennismaking. Wie meer wil weten – en dat is eigenlijk wel nodig – wordt naar een boek ter verdieping verwezen. Een tijdsindicatie rechts boven aan de pagina plaatst het item in de geschiedenis.

Pakkende titels
Veel items hebben titels die nieuwsgierig maken en daarbij zijn er enkele die echt opvallen zoals De klap van Sinterklaas Over orthodoxis en orthopraxis en Een zwembad Over de relatie tussen kerk en staat in Rusland.

Het boek Europa en de weg biedt geen allesomvattend historisch overzicht, want je kunt onmogelijk alles in 53 items weergeven. Desondanks belicht het wel veel belangrijke gebeurtenissen en het boek besteedt ook de nodige aandacht aan theologische en culturele ontwikkelingen zoals zang en kunst. In deel 6 Het einde van de weg? gaat de aandacht uit naar hedendaagse ontwikkelingen. We leven in een tijd van snelle secularisatie en het instituut kerk verliest aan betekenis. Het item Het poppenhuis Over secularisatie en de rol van de vrouw staat hier bij stil, al is de combinatie van deze onderwerpen wel opvallend. In het item Proeverij Over nieuw christendom en religieuze trends gaat het over eigentijdse initiatieven van vernieuwing, waarin de kerk aansluiting zoekt bij mensen van deze tijd. In dit deel had ook een item over de herbestemming van kerken kunnen worden opgenomen want veel kerkgebouwen die hun religieuze bestemming verliezen, zijn de moeite waard om behouden te blijven.

Europa en de weg is een origineel en fris geschreven boek dat hier en daar ook aan de actualiteit raakt. De auteur geeft er blijk van om met een oecumenische blik om zich heen te kijken.

Leesadvies voor jongeren

Een onderhoudende kennismaking met de geschiedenis van het christelijk geloof