Every heart a doorway

Zaterdag, 3 juni, 2023

Geschreven door: Seanan McGuire
Artikel door: Laura van de Bult

Een unieke fantasy novella

[Recensie] Every heart a doorway is deel 1 van de Wayward Children serie van Seanan McGuire. Hoewel het boek maar 175 pagina’s bevat (inclusief de titelpagina en wat informatie over de schrijver) heeft het een uniek concept, interessante mysterie, leuke personages en bespreekt asexuals en transgenders.

Magische reizigers
In Every heart a doorway volgen we Nancy, die een paar jaar in een andere wereld heeft gezeten, net zoals Alice van Alice in Wonderland een tijdje in Wonderland zat. Wanneer ze terugkomt op aarde wil ze niets liever dan teruggaan en voelt ze zich heel alleen in deze wereld die niet snap wat ze heeft meegemaakt. Ze komt in het Eleanor Wests huis voor wayward kinderen terecht. Hier komt ze in contact met anderen zoals zij, die ook in een magisch land waren en nu weer terug willen. Alleen ligt er gevaar op de loer, dan worden er ook mensen vermoord.

Seasan McGuire heeft al heel wat schrijfervaring opgedaan voordat ze de Wayward Children serie begon. Zo is ze ook auteur van de Toby Daye series, de Ghost road series en is ze onder de naam Mira Grant ook schrijver van Feed and Deadline. Inmiddels heeft ze ook het populaire book Middle game geschreven. Seasan McGuire is groots fan van horror en noemt Stephen King ook als een van haar grootste inspiratoren. Hoewel de Wayward children serie geen horror is, zie je hier en daar wel tekens dat ze van grimmige fictie houdt.

Moorden
Hoewel er qua plot er niet heel veel gebeurt, Every heart a doorway is maar 175 pagina’s dik, bevat het verhaal toch de nodige verhaallijnen. Je leert hoe het magische werelden systeem werkt, wie Eleanor West is, wie de andere kinderen zijn en waar sommigen van hen heen zijn gegaan. Het is daarom ook een goed eerste deel van een serie. Daarnaast heb je het plot van de moorden en de vraag wie de moorden pleegt en waarom. Deze serie is dus niet voor mensen die niet van het duistere zijn, aangezien het dode lichamen beschrijft en meer. Ook worden er in de overige delen van de serie andere heftige onderwerpen besproken.

Ons Amsterdam

Maar als je houdt van het concept van magische werelden en wat er gebeurt met de reizigers naar deze werelden, gecombineerd met een moordmysterie en vriendschappen, is dit zeker een boek voor jou. Ondanks dat het een klein boekje is kom je veel te weten van hoe de wereld en de kinderen bij Eleanor West in elkaar zitten.