Fatale waarheid

Zaterdag, 22 oktober, 2022

Geschreven door: Robert Bryndza
Artikel door: Lisanne Ortsen

Oude rot Bryndza weet wederom te verrassen

[Recensie] Wie kent Robert Bryndza inmiddels niet? Hij debuteerde in 2016 met de thriller Het meisje in het ijs, die al vrijwel meteen een bestseller werd. Sindsdien zijn er tien boeken van de Slowaakse auteur verschenen met inspecteur Erika Foster en politiedetective Kate Marshall in de hoofdrol. Zijn elfde titel Duivelsbocht verschijnt in januari 2023.

Erika Foster heeft een drukke verhuisdag achter de rug en als ze ‘s avonds na het eten van een snelle hap terugloopt naar haar nieuwe huis, hoort ze een ijselijke schreeuw. Ze twijfelt geen seconde en gaat een kijkje te nemen. Daar treft ze een stoffelijk overschot aan van een jonge vrouw – genaamd Vicky Clarke – die sinds kort als onderzoeksjournalist een eigen podcast is gestart.

Ze wordt samen met haar vaste teamleden op de zaak gezet en ontdekt dat Vicky dankzij haar podcast dicht bij een onthulling was van een zedendelinquent die meerdere slachtoffers eiste. Maar wie heeft Vicky zo bruut om het leven gebracht en waar zijn alle audio-opnames gebleven? Erika denkt de zaak onder controle te hebben maar als er een tweede lijk gevonden wordt, zet het team alles op alles om de moordenaar te ontmaskeren.

Verslavend
Na het lezen van Fatale Waarheid kun je alleen maar vaststellen dat Bryndza steeds beter wordt en met zijn tijd meegaat. Tegenwoordig kun je niet meer om een podcast heen en de auteur weet dit onderwerp goed te combineren met het spannende genre. Zijn schrijfstijl is vlot, pakkend en meeslepend en door de korte hoofdstukken leest het boek makkelijk en snel weg. Ook een complimentje voor Willeke Lempens die deze en de voorgaande boeken – in afwisseling met Jan Mellema – op sublieme wijze vertaalde.

Mindfuck
Robert Bryndza is heer en meester in het schrijven van onvoorspelbare plotwendingen en zorgt op zijn tijd voor een heerlijke twist. Je zit af en toe even beduusd voor je uit kijken, wat een enorme pre is in dit genre. En als je na het schrijven van zoveel boeken nog steeds een ervaren lezen opnieuw weet te verrassen, dan ben je een oude rot in het vak.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow